čtvrtek, 19. červen 2003

Felix Mendelssohn Bartholdy: Cellová sonáta B dur č. 1 op. 45, D dur č. 2 op. 58, Variace D dur op. 17, 7 písní beze slov

Od lotyšského cellisty Mischy Maiského nelze snad očekávat jiný než ryze profesionální výkon. Na nahrávce Mendelssohnových cellových kompozic, respektive úprav pro toto obsazení, však zaujme nejen sólista, ale stejně přesvědčivě zastává svůj úkol i venezuelský klavírista Sergio Daniel Tiempo , který rozhodně nehraje v pozici podřízeného, ale je pro Maiského zcela rovnocenným partnerem. Nikdo nezapochybuje, že Maisky s Tiempem jsou dvojice zvyklá na společnou spolupráci. Při poslechu je okamžitě zřejmé, že oba společně cítí melodické fráze, dynamické napětí i agogické vlnění. Pokud jde o zvolený repertoár tohoto disku, je třeba si uvědomit, že vzniknul v době, kdy se ještě cello drželo bez ukotvení bodce pevně mezi nohama a stisk tak tlumil všechny rezonující dlouhé tóny. Maisky sice hraje na italský nástroj z 18. století, nicméně v tomto směru již upravený podle současných norem. Proto vývojový stupeň nástroje z doby vzniku skladeb v nahrávce nepocítíme. Obě sonáty a Variace podávají Maisky s Tiempem s naprostou uměleckou jistotou a kromě zvukové a technické brilance předávají rovněž svůj osobní prožitek, který vychází z hlubokého poučení o přednášených dílech. U úprav písňového repertoáru, respektive písní beze slov, stojí za povšimnutí určité rozdíly mezi originálním obsazením pro cello s klavírem od samotného Mendelssohna u op. 109 a úpravami Mischy Maiského (písně č. 2, 4 op. 34 , č. 4 op. 71 , č. 3 op. 86 ) a aranžmá Alfreda Piattiho (Písně beze slov č. 1, 6 op. 62 ). Původní obsazení přirozeně nevnáší dojem dodatečných změn, u Piattiho přepisu na tyto úpravy poukazuje jen pár drobných detailů, zatímco u Maiského transkripcí jasně vnímáme, že cellista zastupuje vokální part. Sám Maisky se vyjádřil takto: "Zkouším se učit od velkých zpěváků, neboť lidský hlas považuji za nejdokonalejší nástroj. Mnozí chápou cello za nástroj lidskému hlasu nejbližší." V každém případě jsou v Maiského úpravách odhaleny další hudební krásy písní, které i bez zpívaného slova skýtají pro posluchače mimořádný požitek.

Vydavatel: Deutsche Gramophon / Universal Music

Stopáž: 79:52

Nahráli: Mischa Maisky - violoncello, Sergio Daniel Tiempo - klavír