středa, 1. říjen 2003

Dmitrij Borisovič Kabalevskij: Klavírní koncerty č. 2 g moll op. 23, č. 3 D dur op. 50, předehra k opeře Colas Breugnon op. 24, Suita Komedianti op. 26

Napsal(a) 

booklet booklet
Dmitrij Kabalevskij (1904-1987) se řadí mezi nejvýznamnější a nejschopnější představitele oficiální kultury bývalého Sovětského svazu. U nás je jeho jméno spojeno především s oblíbenými dětskými klavírními skladbičkami, s nimiž se určitě setkal každý, kdo vydržel chodit do hodin klavíru alespoň dva roky. Předehra k opeře Colas Breugnon a Suita Komedianti (obé z konce 30. let) představují Kabalevského v jeho "líbivější" poloze - jako mistra barevné instrumentace, s jednoduchou, radostnou, téměř lidovou melodikou, s jasnou formou a s přehlednou harmonickou paletou, do níž skladatel obratně namíchal špetku "moderních" disonancí. Vynikající 2. klavírní koncert (prem. 1936) vystupuje mezi těmito dvěma skladbami jako přízrak z jiného světa. Ironie a sarkasmus spojené se zvláštním smutkem působí mnohdy depresivně a skladba nemůže zapřít vlivy Šostakoviče a Prokofjeva. Skvělá instrumentace staví na temných barvách, časté střídání temp a neustálé "přelévání" významů dávají skladbě dimenze programní hudby anebo ještě spíše hudby filmové. Děj onoho fiktivního filmu by se docela dobře mohl odehrávat v prostředí, jež evokuje bezútěšná ruina vězení či pevnosti vyobrazené na přední straně bookletu. Virtuózně koncipovaný klavírní part dává velký prostor pianistce Kathryn Stott . V krajních větách zaujme rytmickou pregnancí, ve volné větě přízračným klidem i náměsíčnou snovostí, s níž nechává "bloudit" klavír mezi jinými sólovými nástroji. Také hráčům BBC Philharmonic s Vasilijem Sinajskim se dokonale podařilo vystihnout přízračnou a potemnělou atmosféru, jež prostupuje celé dílo. Oblíbený "mládežnický" 3. klavírní koncert (prem. 1953) působí oproti 2. koncertu trochu prostoduše a tento dojem nezachrání ani nesmělé a spíše jen tušené náznaky jazzu. Ale i tady, stejně jako v předešlých dílech, můžeme obdivovat efektní barvitou instrumentaci i vynikající interpretaci.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 61:45

Nahráli: Kathryn Stott - klavír, BBC Philharmonic - Vasilij Sinajsky

Body: 4 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.