úterý, 29. duben 2003

Derek Trucks: Joyful Noise

V pořadí již třetí album teprve třiadvacetiletého kytaristy Dereka Truckse je eklektická sbírka skladeb v různých stylech - od neworleanského funku titulní instrumentálky přes soul-blues, fusion, latinu až k exotické Maki Madni ve stylu pakistánské národní hudby. Všechny tyto styly propojuje krásný hutný tón sólové Trucksovy kytary, připomínající zvukově Santanu nebo Duana Allmana. V převážné většině skladeb hraje s bottleneckem, v jehož používání je opravdovým mistrem. Trucks, synovec bubeníka legendární americké rockové skupiny Allman Brothers Butche Truckse, si první kytaru koupil za pět dolarů v devíti letech, od jedenácti let vystupoval profesionálně a ve dvanácti si postavil první skupinu. V devatenácti letech dostal nabídku stát se členem Allman Brothers, a od té doby dělí svůj čas mezi vlastní projekty a ně. V praxi to znamená, že během posledních dvou let absolvoval s oběma skupinami více než 360 vystoupení!

Od Trucksových patnácti let je jeho spoluhráčem baskytarista Todd Smallie , na bicí hraje o dvacet let starší Yonrico Scott a na klávesové nástroje Kofi Burbridge , s nímž se Trucks seznámil v jam bandech (módně nadžánrových improvizačních skupinách) Frogwings a Aquarium Rescue Unit. I když je Trucks řazen mezi bluesové hráče, v jeho projevu nejsou patrné pouze vlivy blues, ale i moderního jazzu Milese Davise a Johna Coltrana, fusion Jeffa Becka, rocku Jimiho Hendrixe i jazzového kytaristy Wese Montgomeryho, a v neposlední řadě i širokého spektra etnické hudby.

Album Joyful Noise vyniká i pozoruhodným výběrem hostujících zpívajících legend. Ve dvou skladbách si na albu pohostinsky zazpíval bluesový veterán Solomon Burke, s Rubenem Bladesem z Panamy kapela rozjede strhující latinu a pravděpodobně nejneočekávanější fúzi na tomto albu přináší skladba Maki Madni , kterou složil i nazpíval pakistánský zpěvák Rahat Nusrat Fateh Ali Khan . Zde Trucksova kytara věrně supluje indický strunný nástroj sitar. Posledním zpívajícím hostem alba je Trucksova manželka Susan Tedeschi , která se blýskne ve skladbě Baby, You're Right z repertoáru Jamese Browna. Zbytek alba je instrumentální a přepestrý. Úvodní skladba Joyful Noise má rhythm'n'bluesový švih, zatímco v další So Close, So Far můžeme vystopovat vliv Santany. V Every Good Boy slyšíme inspiraci triem Martin Medeski & Wood a Soulive . Ve skladbách Lookout 31 a Frisell je zase patrná inspirace jazzrockem 70. let.

Přestože výčet stylů a vlivů skupiny Derecka Truckse je skutečně takto široký, nepůsobí album nijak roztříštěně, a to díky invenční hře Truckse samotného i jeho spoluhráčů. Vedle mladých bluesových kytaristů Kennyho Wayna Sheparda a Johnnyho Langa, je Dereck Trucks další z nadějí, jejichž budoucí hudební dráhu stojí za to sledovat. Patrně totiž má předpoklady stát se v blízké budoucnosti velkou hudební osobností.

Vydavatel: Columbia/Sony Music Bonton

Stopáž: 56:06

Nahráli: Derek Trucks - kytara, Todd Smallie - baskytara, vokály, Yonrico Scott - bicí, perkuse, vokály, Kofi Burbridge - klávesy, flétnam vokály a hosté: Solomon Burke, Rahat Nusrat Fateh Ali Khan, Ruben Blades, Susan Tedeschi - zpěv, Count M'Butu - konga, perkus