středa, 18. srpen 2004

Deborah Voigt, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Richard Armstrong: Obsessions

Fotografie mírně afektované ženy v bohatém smyslném divadelním kostýmu, na pozadí jakési plameny a ohně, nejspíš hořící Walhalla. Samotný booklet nás nenechává na pochybách, o jaké CD se jedná. Recitál dramatické operní divy. Tento poněkud ironický začátek se však v žádném případě nevztahuje na pěvecké umění americké dramatické sopranistky Deborah Voigt . Repertoár pěvkyně se samozřejmě podle jejího hlasového oboru skládá převážně z rolí oper Richarda Wagnera a Richarda Strausse. Pravda však je, že poněkud komerčně znějící název CD Obsessions skutečně aspoň částečně vystihuje všechny postavy, které nám pěvkyně postupně v jednotlivých výstupech představuje. U Wagnera jsou to Elisabeth z Tannhäusera , Sieglinda z Valkýry a samozřejmě nesmí chybět Isolda. Isolda je zastoupena dvěma výstupy - vyprávěním z prvního aktu, které je krásným příkladem operního vyprávění osvětlující prehistorii příběhu a nabízející tak mnoho emočních a divadelních momentů, které Voigt úžasně využívá. Druhým výstupem Isoldy je závěrečná scéna Isolde's Liebestod , kde jsou již všechny vášně překonány a přichází smíření. Tento známý výstup je v podání Voigt asi nejméně přesvědčivý, protože pěvkyně disponuje poměrně ostrým hlasem, který se ale výborně hodí na další čísla z oper Richarda Strausse. Vybrané postavy jsou technicky nesmírně náročné a navíc poněkud psychologicky propracovanější a odlišné než wagnerovské heroiny. Však také libreta psal Hoffmannsthal, který byl jistě ovlivněn i svým současníkem Freudem. Zde se nám dostavá skutečných vášní a posedlostí nejrůznějšího druhu. Chrisostemis z Elektry , Ariadna z Ariadne auf Naxos a dvě scény královny z Frau ohne Schatten ve velice vysokých, téměř koloraturních polohách, jsou zazpívány s naprostou suverenitou. Na závěr přichází skutečná posedlost v nejvyšší míře - Salome. Sedmnáctiminutový závěrečný výstup je mimo ostatní jedním z důvodů, proč CD skutečně doporučuji všem milovníkům dramatických oper a hlasů.

Vydavatel: EMI

Stopáž: 68:32