středa, 8. prosinec 2004

Claude Le Jeune: Airs & Pseaumes

Příznivcům starší hudby se dostává do rukou dramaturgicky objevné CD s hudbou francouzského renesančního skladatele Clauda Le Jeuna (c1530 - 1600). Maďarský vokálně instrumentální soubor Corvina Consort na něm představuje výběr z Le Jeunovy duchovní i světské tvorby ovlivněné humanistickou snahou o vzkříšení antické prozódie. Tento styl se ve Francii pěstoval zejména v okruhu takzvané Académie de poésie et de musique, jejímiž vůdčími zjevy byli básníci Jean Antoine Baf a Pierre de Ronsard. Interpreti vzali na sebe nelehký úkol - představit dnešnímu posluchači repertoár, kde hudba zcela otrocky podléhá rytmu textu a při delším poslechu tak může působit poněkud jednotvárně. Nutno však po dotknout, že dramaturgický výběr skladeb je velmi dobře sestaven a ukazuje tak v mnoha polohách Le Jeuna jako pravého mistra v tomto oboru. Vokalisté souboru Corvina Consort jsou velmi dobře sezpíváni a celek i s nástroji působí kompaktně. Bez instrumentálního doprovodu však intonace zpěváků místy povážlivě zakolísá. Při hodnocení sólových zpěvních výkonů vynikají spíše ženy, soprán také svou barvou, silou a technikou trochu zastiňuje ostatní kolegy. Při soustředěném poslechu rovněž vadí uměle přidaný dozvuk; u takovéto hudby je lepší volit přirozenou akustiku buď koncertního sálu, nebo sakrální prostory. I přes tyto drobné nedostatky je poslech CD příjemný zážitek, který umocňuje pečlivě zpracovaný booklet, vybavený jak původními francouzskými zpěvními texty, tak i překlady do angličtiny a maďarštiny.

Vydavatel: Panther

Stopáž: 68:43