Christoph Willibald Gluck: Orfeo ed Euridice

Derek Lee Ragin – kontratenor, Adrienne Csengery – soprán, Anna Pánti – soprán, Tomkins Vocal Ensemble Budapest, János Dobra – sbormistr, Concerto Armonico, Péter Szüts – umělecký vedoucí, György Vashegyi. Režie: Domokos Moldován. Text: A, maďarsky. Nahráno: live, 4/1991, Budapest Chamber Opera, Budapest. Vydáno: 2007. TT: 120:00. Obraz. formát: PAL 4:3. Zvuk. formát: Dolby Digital PCM 48 kHz. 1 DVD Hungaroton Records LTD. HDVD 32440.

Maďarská inscenace Gluckovy opery Orfeus a Euridika vychází z původní vídeňské verze, kterou skladatel sám řídil při premiéře v roce 1762. Režisér Domokos Moldován si záměrně vybral toto významné operní dílo, v němž autor poprvé komponoval v takzvaném reformním stylu, kde hudba je podřízena ději a zobrazuje pocity a charaktery jednajících postav. V Gluckově zpracování zde oproti originálu antické báje končí operní libreto šťastným vysvobozením Euridiky, kdy se bohové slitují nad truchlícím Orfeem a celé dílo ústí do triumfu manželské lásky. DVD přináší záznam představení Budapešťské komorní opery z dubna 1991 s mezinárodním obsazením. Role Orfea byla svěřena americkému kontratenoristovi D. L. Raginovi , Euridiku zpívala maďarská sopranistka Adrienne Csengery a v roli Amora uslyšíme také domácí pěvkyni Annu Pánti . Komorní orchestr Concerto Armonico i sbor Tomkins Vocal Ensemble nastudovaly barokní operu stejně jako kvalitní sólisté s pozorností a snahou o autentickou interpretaci. Přestože nahrávce není ještě ani dvacet let a z té doby jsou k dispozici obdobné projekty z jiných vydavatelství, je bohužel nutné konstatovat, že hodnota celého projektu spočívá vlastně pouze v dokumentaci zajímavého experimentu. Celé DVD však působí značně neprofesionálně. Obrazová i zvuková kvalita jsou více než na pováženou a pouze fakt, že se jedná o živý záznam, může snad částečně omluvit nekvalitní přístup. Bohužel výkony sólistů i orchestru jsou zastíněny značně nevyváženou prací v obou stěžejních složkách záznamu. V textu bookletu i v bonusovém interview se hovoří o slavné choreografce E. Campianu, v dnešním kontextu však ani tento argument příliš neobstojí. Režisér Domokos Moldován je rovněž autorem kostýmů, což je bohužel další slabá stránka. Ve srovnání s obdobnými projekty divadelními i filmovými, a to nejen současné produkce, trpí toto DVD tolika nedokonalostmi, že jde spíše o dokument dobového pokusu o barokní operu než o cokoliv jiného. Škoda kvalitních hlasů, které pod tímto vedením neměly šanci projekt obhájit.

Body: 2 z 6