čtvrtek, 10. říjen 2002

Chanst de la Liturgie Slavonne

Krásné, barevně sladěné, harmonicky lahodící zpívání sboru mnichů benediktinského kláštera z Chevetogne přichází do zmatení a hrůzných zpráv ze světa jako pohlazení. Není k němu potřeba žádného výkladu, nechcete-li jen se zaposlouchat. Radím však - nebuďte příliš zvědaví. V bookletu nejsou otištěny texty, jsou tam však odkazy na příslušná místa Starého i Nového zákona. Chcete-li, máte možnost si v bibli příslušná místa kánonu z matutina k povýšení kříže i ze zpěvů k postnímu a velikonočnímu období vyhledat. To však skrývá nebezpečí - z klidné, posvátné nálady se opět dostanete k úvahám o podstatě a původu náboženských válek. Hudba utěšitelka se dostane do rozporu nikoli se slovem božím, ale s tím, co se v jeho jménu dělo, děje a kdoví jak dlouho ještě dít bude. Benediktini z Chevetogne vyznávají svým zpěvem upřímnou víru dvou tisíců křesťanských let, zkusme si tedy pro tu chvíli odmyslet, že i na ní lpí krev. Z bookletu se bohužel lze velmi málo dozvědět o zpěvu byzantského a slovanského ritu jako takového. Dom Grégoire Bainbridge napsal stručný text jako průvodce jednotlivými zpěvy, které pocházejí z kyjevského kláštera Pečerská lavra, neuvádí však jejich časové zařazení (s výjimkou jediného autorského určení, zhudebnění Dmitrije Bortnjanského). Už proto, že u nás byla slovanská liturgie před tisíci lety zničena, bychom se o ní asi chtěli o ní dozvědět více z míst, kde se dodnes udržela.

Vydavatel: Harmonia mundi France / Classic

Stopáž: 47:20