úterý, 3. červen 2014

Český romantický Plachetka

Adam Plachetka a Robert Jindra Adam Plachetka a Robert Jindra

Basbarytonista Adam Plachetka se pomalu, ale jistě stává jedním z nejzářivějších českých pěvců na současné mezinárodní hudební scéně a souběžně s tím stoupá jeho renomé i v očích široké české veřejnosti. Naposledy se českému publiku představil na recitálu v rámci Pražského jara 17. května ve Dvořákově síni Rudolfina. Doprovodila ho zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů pod vedením ředitele pražského Národního divadla Roberta Jindry.

Plachetka nabídl v souladu s Rokem české hudby 2014 publiku výhradně český repertoár, v první půli zazněly Dvořákovy Biblické písně, ve druhé potom výběr árií z oper Bedřicha Smetany. Je nesmírně sympatické, že Plachetka ukazuje, jaký vztah má k základnímu českému repertoáru a že naznačuje, kam se jeho vývoj  (snad) bude ubírat. Jeho technika, témbr i skvělá deklamace k tomuto repertoáru směřují. Nicméně v tomto věku a stádiu umělecké vyzrálosti je pro něj přece jen stěžejní Mozart, se kterým přesvědčuje o svých kvalitách čím dál víc mezinárodních scén. Málokterý zpěvák pod třicet let dokáže vystihnout hloubku Biblických písní a plnokrevnost Smetanových operních charakterů. Není od věci brát Plachetkův recitál jako fantastickou ochutnávku toho, co nabídne publiku, až do českého kmenového repertoáru dozraje.

Michaela Vostřelová

Narodila se ve městě Bedřicha Smetany, první hudební vzdělání získala ve městě Bohuslava Martinů. Bakalářské studium hudební vědy v Olomouci ukončila prací o raném vokálním díle Martinů, brněnské magisterské studium jejím rozšířením pod vedením Miloše Štědroně. Písněmi, tentokrát Ebenovými a Schubertovými, završila i studium zpěvu na Pardubické konzervatoři pod vedením Hany Medkové. Badatelskou práci si vyzkoušela v Centru Bohuslava Martinů, pedagogickou v ZUŠ Ratibořická, novinářskou v Harmonii, kde se od roku 2011 učí, jak hudbu slyšet a jak o ní psát. Je editorkou webu, který právě čtete.