pondělí, 7. říjen 2002

Carl Schuricht: Carl Schuricht conducts Richard Wagner - Richard Wagner

Toto wagnerovské CD má dobrou a originální dramaturgii ze světa pozdního Wagnera. Nahrávky vznikly v rozmezí šestnácti let, ale mají pozoruhodně jednotný umělecký rukopis. Už to je znakem výrazné dirigentské osobnosti. Začíná předehrou k Parsifalovi , navazuje předehra k Tristanovi a Isoldě , Siegfriedovou cestou po Rýnu , Smutečním pochodem ze Soumraku Bohů , po ní přichází Siegfriedova Idyla , Kouzlo Velkého pátku a orchestrální verze závěru Parsifala. Nacházíme tu Wagnera až překvapivě jemného a lyrického. Karl Schuricht , narozený roku 1880, patřil k těm dirigentům, kteří ani u Wagnera příliš nesledovali vnější efekt. V první polovině 20. století se zajímal mnohem víc o tehdy soudobou hudbu a lze tedy očekávat spíše "modernistického Wagnera" než novoromantickou mystiku. Orchestr má leckde téměř strohý, jakoby kovový zvuk a jakousi věcnost.

Vrcholnými body snímku je Parsifal hraný s analytickou průzračnosti a s uměním dlouho spočinout na tónu. Tristan není vypjatý a tragický, ale velmi jemně citový. Další perlou zde je Siegfriedova idyla, která zní s jedinečnou živostí a bohatstvím. Překvapí i Smuteční pochod, který není monumentální, ale velmi niterný. Zvláštností je velký akcent na sólové nástroje - celé velké plochy jako kdyby byly složeny z jednotlivých sólových výstupů pozounů, houslí, fléten, lesních rohů. Vynikne tím geniální instrumentace - jenom člověk místy zalituje, že dirigent neměl příležitost toto pojetí dotáhnout a realizovat s lepším orchestrem. CD vydané jakoby mimochodem nabízí krásný zážitek a objevný pohled na Wagnera.

Vydavatel: Hänssler / Rosa

Stopáž: 74:59

Nahráli: Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR, Carl Schuricht

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.