středa, 17. srpen 2005

Božena Brodská, Vladimír Vašut: Svět tance a baletu

Napsal(a) 

Božena Brodská, Vladimír Vašut: Svět tance a baletu Božena Brodská, Vladimír Vašut: Svět tance a baletu

Akademie múzických umění v Praze, hudební fakulta, katedra tance, Praha 2004, ISBN 80-7331-004-X, 448 s.

Kniha profesorky taneční katedry pražské AMU Boženy Brodské a tanečního historika Vladimíra Vašuta připomene čtenáři cennou operní publikaci Anny Hostomské. Podobně jako u Hostomské je Svět tance a baletu uspořádán abecedně podle skladatelů (odpadává zde dělení na jednotlivé země), přičemž jednotlivá hesla se skládají ze tří částí: krátkého životopisného nástinu, obsahu baletu, komentáře ke vzniku a uvádění díla. Zde nechybí obzvláště zajímavé údaje o tuzemských provedeních, tanečnících i choreografech. V poučném spise se dočteme o více než 80 autorech a kromě toho, že se seznámíme s novými jmény, známá se objeví pro mnohé v novém světle - dozvíme se, které balety vznikly na hudbu slavných autorů (například Duch růže slavného choreografa Michaila Fokina s hudbou C. M. von Webera). Začínajícímu baletomanovi pomůže v orientaci úvodní povídání o vzniku baletu a baletním libretu, mnohé jistě potěší, že hesla, ač fundovaná, jsou úměrně dlouhá ("neobtěžují" podčarovými poznámkami), nepřehlcená a čtivá. Autorům se obdivuhodně podařilo vybrat z množství informací ty nejzajímavější a poskytli tak širší veřejnosti možnost využívat knihu nejen jako pomůcku před návštěvou divadla, ale i jako informační zdroj, studijní základ nebo odrazový můstek pro hlubší vhled do křehkého světa baletu.

Vydavatel: Akademie múzických umění v Praze, hudební fakulta, katedra tance, Praha 2004

EAN: 9788073310042

Body: 0 z 6

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.