neděle, 22. prosinec 2002

Bohuslav Martinů: Serenády č. 1 - č. 3, Divertimento (Serenáda č. 4) H. 215, Serenáda pro komorní orchestr H. 199, Serenáda H. 334*

Laskavá nálada, která čiší z této nahrávky pochopitelně nepramení jen z hudby Bohuslava Martinů, ale tento charakter je výrazným způsobem utvářen i adekvátní interpretací, která je plně v souladu s požadavky uvedených drobných hudebních děl. Zúčastnění interpreti museli vyřešit problém jednoty a soudržnosti celku, což za daného výběru skladeb nebyl zrovna snadný úkol. Jednotlivé kompozice mají totiž rozmanitá nástrojová obsazení, neboť skladatel si kladl za cíl napsat hudbu vtipnou, lehkou, v pravém slova smyslu pro potěchu duše a obveselení, především sebe sama. Autorka průvodního textu k tomuto CD Sandra Bergmannová vyslovuje domněnku, zda byly tyto skladby vůbec určeny k produkci, protože jich v odkazu skladatele nalezneme čtyři sta. Dokážu si představit, že taková kompozice vznikla v době oddechu, relaxace a odpočinku po práci na nějakém rozsáhlejším díle, v povznesené náladě bez nároku na provedení. A toto neomylně najdeme v hudbě Serenád . Jednotliví umělci ve spolupráci s režiséry a zvukaři dokázali vytvořit nahrávku, která vyniká homogenitou zvuku, precizní souhrou a výrazovou jednotou při zachování charakterové různorodosti jednotlivých kusů, což ve svém důsledku ocení posluchač naplněný pocitem procházky kaleidoskopicky pestrým světem bez sebemenšího náznaku obavy z roztříštěnosti a zmatku. Tento snímek je dalším důkazem toho, že esteticky méně závažná hudba fenomenálního komponisty není ani v nejmenším hudbou okrajovou, neřkuli méněcennou. Ba právě naopak, má své specifické místo a její působivost toto jen potvrzuje.

Stopáž: 63:08

Nahráli: Pražský komorní orchestr, Sukovo kvarteto*, Oldřich Vlček