Béla Bartók – 6 String Quartets

Emerson String Quartet: Eugene Drucker – 1. housle, Philip Setzer – 2. housle, Lawrence Dutton – viola, David Finckel – violoncello. Produkce: Deutsche Grammophon. Text: A, N, F. Nahráno: 1-3/1988, American Academy and Institute of Arts and Letters, New York. Vydáno: 2006. TT: 72:39, 76:18. DDD. 2 CD Deutsche Grammophon 477 6322 (Universal Music).

Maďarská houslistka a nositelka Řádu britského impéria Kato Havasová jednou napsala, že Bartóka nemůže správně zahrát nikdo, kdo nepochopil, co pro rolníka znamená smrt jeho jediné krávy. Bartókova hudba nevznikla u stolu, ale vyrostla ze země, jejíž temperament, osobitost a hloubku v sobě nese. Podobně jako hudba Janáčkova. Bartókovy smyčcové kvartety jsou kronikou nespoutaných vášní a učebnicí moderní hudby jak pro interprety, tak pro případné epigony. Druhá světová válka zamíchala rozložením populace v Evropě a přinutila řadu vědců a umělců opustit svoji zemi a uchýlit se do politického bezpečí (alespoň dočasně) neutrálních zemí jako Švýcarsko nebo USA. Mezi nimi i Bartóka. Jeho hudba nemohla být a nebyla v „zemi svobody“ pochopena. Tím silněji proto působí skutečnost, že historicky jednu z nejlepších nahrávek natočil právě americký Emerson Quartet . Právě tento soubor se systematicky věnoval provádění Bartókových kvartetů od poloviny sedmdesátých let v rámci koncertních cyklů, které vyvrcholilo kompletním provedením všech šesti dokončených kvartetů (sedmý je torzem) na koncertě k oslavě stoletého výročí narození Bély Bartóka v Alice Tully Hall v New Yorku roku 1981. Nahrávka, kterou držíme v ruce, je z roku 1988 a je esencí dlouholetých zkušeností kvarteta s hudbou maďarského skladatele. Není proto divu, že bezprostředně po vydání získala ve Velké Británii ocenění Nahrávka roku časopisu Gramophone a v USA cenu Grammy za nejlepší album klasické hudby. Proto se také dostala do výběru Grand Prix firmy Deutsche Grammophon a její původní verze byla znovu digitálně vydána. Bartókovy smyčcové kvartety patří mezi historicky největší umělecká díla tohoto žánru, hned vedle kvartetů Beethovenových. Vznikala v rozpětí 31 let (1908 – 1939) a jsou výrazem vývoje skladatelova hudebního myšlení i historického a uměleckého kontextu doby. Jsou destilátem nejlepší úrody hudební Evropy, od mahlerovských a janáčkovských aluzí prvního kvartetu, přes experimentální povahu kvartetu č. 4 až po hlubokou melancholii závěrečné věty šestého kvartetu. Bartók zemřel v USA v roce 1945 v neutěšených existenčních podmínkách. Přes třicet let trvalo Americe, než dokázala vstřebat a ocenit jeho hudbu. Vděčí za to čtyřem mužům Emersonova kvarteta: Eugenovi Druckerovi , Philipu Setzerovi , Lawrenci DuttonoviDavidu Finckelovi .