neděle, 15. červen 2008

Bedřich Smetana - České tance I, II, Bettina polka (II. verze), Venkovanka, Andante f moll, Romance g moll

Napsal(a) 

Bedřich Smetana - České tance I, II, Bettina polka (II. verze), Venkovanka, Andante f moll, Romance g moll Bedřich Smetana - České tance I, II, Bettina polka (II. verze), Venkovanka, Andante f moll, Romance g moll

Jitka Čechová - klavír. Produkce: Petr Vít. Text: Č, A, N, F. Nahráno: 1, 2/2007, Rudolfinum Praha. Vydáno: 2007. TT: 65:33. DDD. 1 CD Supraphon SU 3843-2.

Málokterý náš pianista je disponován k interpretaci Smetanových Českých tanců tak dokonale jako Jitka Čechová. Má vynikající techniku, neobyčejně barevný úhoz, pevný rytmus, velkou dávku tvůrčí fantazie a mimořádný smysl pro stavbu. Všechny tyto vlastnosti dokázala na nahrávce skvěle uplatnit a stejně jako na předchozích dvou CD potvrdila, že patří mezi naše nejpozoruhodnější smetanovské interprety. Olga Mojžíšová připomíná ve svém výborném průvodním textu, že Smetana vytvořil ve svých Českých tancích nejen jedinečné klavírní stylizace lidových tanců, ale zároveň také "klavírní taneční básně." Jitka Čechová je skutečně hraje tak, že o tomto významovém plánu Českých tanců - především jejich druhé řady - nemůže být nejmenších pochyb. Každý tanec má v jejím podání svou vlastní neopakovatelnou náladu, ve většině z nich můžeme navíc vystopovat skrytý mimohudební program, jenž v sobě nezřídka nese i náznak žánrového obrázku nebo dokonce poetického příběhu. Jeden tanec za druhým přinášejí nové a nové barvy, nové nálady, nové "obrázky" a "příběhy", a všechny jsou tak působivé, že máme chuť pouštět si nahrávku stále znovu. Strhující jsou především tance vyznačující se jistou "chlapskou" divokostí či urputností: Furiant , Medvěd , Dupák a Obkročák . Z nich totiž doslova srší energie. A to tím víc, že lyrický "ženský" prvek, který je v nich zastoupen, podává Jitka Čechová s půvabem naprosto neodolatelným (o programním podtextu tu skutečně nemůže být nejmenších pochyb). České tance jsou posledním velkým klavírním dílem Smetanovým. Na tomto CD je doplňují ještě čtyři drobnější skladby ze závěrečného tvůrčího období, které k nim chronologicky přináležejí: druhá verze Bettiny polky (1883), klavírní úprava orchestrální polky Venkovanka (1879) a dvě krátké příležitostné skladbičky, které vznikly na objednávku Umělecké besedy - Andante f moll (1880) a Romance g moll (1881).

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.