pátek, 27. březen 2009

Baroque Bohemia & Beyond

Napsal(a) 

Baroque Bohemia & Beyond Baroque Bohemia & Beyond

(Mysliveček, Gallina, Vent, Bárta, Fiala)

Česká komorní filharmonie (umělecký vedoucí Zdeněk Adam), Vojtěch Spurný – dirigent, cembalo. Text: A. Nahráno: 5/2007, Studio Arco Diva. Vydáno: 2007. TT: 72:00. DDD. 1 CD alto ALC 1014.

Další díl objevitelské bohemikální série České komorní filharmonieVojtěcha Spurného nabízí hudbu skladatelů, jejichž tvorba kulminovala v 2. polovině 18. století. Přesah do století devatenáctého měl jen benjamínek cédéčka, Josef Fiala, rodák z Lochovic, který však našel obživu hlavně v Rusku a v německých zemích, hlavně v Prusku. Na desce najdete hned čtyři premiérové nahrávky: kromě Fialovy Sinfonie in F Sinfonii in Es Jana Venta, dále pak Sinfonii in Es Jana Adama Galliny a Sinfonii in F Josefa Bárty, které jsou nejzajímavějšími opusy tohoto projektu. Dokonce předčí i Myslivečkovy Sinfonie in Din C. Bárta se narodil v Praze, ale proslulost mu získalo angažmá ve Vídni a autorství prvního singspielu, La diavolessa (1772). Gallina patřil do okruhu hudebníků na Citolibském zámku hraběcí rodiny Pachtů a dokonce vedl zámeckou kapelu.

Vojtěch Spurný orchestr velmi dobře připravil, takže prezentace této nenáročné, leč melodicky půvabné a občas harmonicky zajímavé hudby je nadprůměrná. Kromě hudebních kvalit oceňuji, že je zde těleso, které se cílevědomě zabývá propagací skladatelů, kteří vytvářeli v posledních dekádách 18. století dobré jméno českému muzikantství. Touto sérií dělá Česká komorní filharmonie se svým dirigentem přesně to, co je dnes světovým trendem: vyzvedávat z prachu archivů kvalitní díla méně známých komponistů a vdechovat jim nový život.

Body: 4 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.