úterý, 8. duben 2003

Baltic Voices 1

První z CD tříletého projektu nazvaného Baltic Voices představuje vokální tvorbu sedmi estonských, litevských, švédských a finských skladatelů v průběhu uplynulých sta let. Nahrávku zahajuje Davidův žalm nejstaršího ze skladatelů, Estonce Cyrilla Kreeka. Druhým z nich je švédský autor Sven-David Sandstróm. Ten je zastoupen dvěma kratšími skladbami, přičemž první z nich reprezentuje spíše intelektuálněji založenou skladatelovu tvář, zatímco druhá je protknuta vroucím citem a duchovní hloubkou. Třetím skladatelem je Fin Einojuhani Rautavaara pracující s texty F. G. Lorcy. Ve středu nahrávky stojí Estonec Veljo Tormis a jeho sedmnáctiminutová skladba Latvian Bourdon Songs svou poetikou vzdáleně připomínající techniky minimalistů, vkusně promíchané s místním folklorem (něco na způsob skladeb Broniuse Kutaviciuse). Na CD nemůže chybět nejznámější z Estonců - Arvo Pärt. Jeho skladba ...which was the son of... má na nahrávce svou světovou premiérou. Disk uzavírá Lotyš Płteris Vasks meditativní a nejsilnější skladbou s příznačným názvem Dona nobis pacem , která je jediným orchestrálně-vokálním dílem CD.

Zastoupené skladby nepřináší v oblasti vokálního zpěvu co do kompozičního stylu převratné novinky. Jsou upřímným a čistým vyjádřením tvůrčího ducha svých autorů. Ve svém stylu i hudební poetice jsou skladby vzájemně odlišné, ale spojuje je právě onen baltický severský duch, o kterém Paul Hillier mluví v bookletu. Nezapřou ovlivnění místní folklorní hudbou, stejně jako soudobými technikami. Otvírají spektrum neznámé, ale velmi zajímavé vokální tvorby. Je jen dobře, že vznikají podobná CD, v takovéto interpretační kvalitě, odkrývající "nebaltskému" uchu nové hudební obzory. Dramaturgie je vyvážená, jednotlivé skladby vplývají jedna do druhé a působí jako jednolitý svěží závan Baltického moře. Kdo jiný by se měl vokální tvorbou zabývat než Paul Hillier. Vzájemná spolupráce s Estonským filharmonickým komorním sborem svědčí oběma stranám a zrcadlí se v perfektně odvedené práci a nadšení pro společnou věc, které z nahrávky dýchá. Ideální CD pro introvertně založené příznivce Severu. Co asi přinese Baltic Voices 2 ?

Vydavatel: Harmonia Mundi / Classic

Stopáž: 74:26