středa, 8. leden 2003

Aziza Mustafa Zadeh: Shamans

Aziza Mustafa Zadeh se narodila v hudebnické rodině v Baku. Je dcerou skladatele a klavíristy Vagifa Mustafy Zadeha, který tragicky zemřel ve svých devětatřiceti letech. Matka Eliza Mustafa Zadeh je gruzínského původu a je klasicky vyškolenou zpěvačkou, která se později pod vlivem manžela věnovala jazzovému zpěvu (kariéru ukončila po jeho smrti). Aziza Mustafa Zadeh má klasické klavírní školení z konzervatoře v Baku, ani její zpěv nezapře tradiční pěvecký výcvik. Klasická pěvecká technika zcela přirozeně přechází ve východní vokální linky a totéž se děje v klavíru. Prudké kontrasty a protiklady jsou pro její projev typické. Aziza Mustafa Zadeh umí skvěle zkombinovat jak světový jazz, tak vlivy klasické hudby a tradiční ázerbajdžánské hudby (takzvaný mugam je ázerbajdžánský modální systém, který přesně definuje intervalové patterny, řady a vedení melodického pohybu a rytmu). S kombinací jazzu a tradiční ázerbajdžánské hudby začal už Azizin otec a ona je tak jeho přirozeným, avšak ryze osobitým a originálním pokračovatelem.

CD Shamans je prvním, které Aziza Mustafa Zadeh vydala u firmy Decca. Pomalé písně pravidelně střídají rychlé, vrchol CD je uprostřed; po sedmém tracku věnovanému ohni, nastupuje titulní, nejdelší skladba Shamans - doprovázená bicími, zvukem cikád a Azíziným vlastním dvojzpěvem. Do dramaturgie jsou zařazeny jak její originální skladby, tak turecké lidové písně (turečtina je originálním ázerbajdžánským jazykem). Každá ze čtrnácti písní je někomu či něčemu věnována (Ohni, Bohu, Vagifu Mustafu Zadehovi, Zeki Murenovi, Bachovi, Chopinovi...).

Nad klavírním mistrovstvím Azizy Mustafa Zadeh se tají dech. Technicky brilantní, temperamentní, živelný projev, originální nápady ozvláštněné melodikou a mystikou Orientu a jazzem. Jednotlivé skladby a písně působí až orchestrálně hutně, někdy naopak uchvátí svou jemnou, intimní, spirituální atmosférou podobnou nejen muzikantské, ale především ryze osobní výpovědi. Aziza Mustafa Zadeh o šamanech říká, že jsou to výjimeční lidé, obdaření Bohem, kteří vidí, kdo jste a uzdraví vás v mnoha ohledech - totéž se dá říci i o ní a jejím výjimečném CD.

Vydavatel: Decca / Universal Music

Stopáž: 68:25

EAN: 0028947023425