pátek, 3. září 2004

Arthur Meulemans: Orchestrální dílo

Napsal(a) 

booklet booklet
"Arthur Meulemans (1884-1966) je jedním z nejproduktivnějších skladatelů vlámských hudebních dějin 20. století. [...] Během šedesáti let napsal na 350 skladeb," píše se v bookletu. Přidělené CD mi - proč to nepřiznat - poskytlo poprvé možnost něco z jeho skladeb slyšet. Snímek je jedenatřicátý v řadě nazvané In Flander's Fields , žádné ze zde uvedených skladatelských jmen nám, Středoevropanům, mnoho neříká; vývoj vlámské hudby pro naše znalosti skončil kdesi kolem roku 1500. Představa, kolik hudby zůstává nepoznáno, je zahanbující (soupis celé řady je součástí bookletu), i když jistě nelze očekávat, že hudba například Petera Welffense nebo Lodejwika Mortelmanse je důvěrně známá každému Belgičanovi. Každopádně vyvolává disk se skladbami Arthura Meulemanse otázku po motivu, s nímž vyhledáváme hudbu, kterou dosud neznáme. Vedle hledačství historikova a sběru srovnávacího materiálu je zde i chvályhodná prostá zvědavost laika, jemuž je snímek určen. Především dobou vzniku nejmladší na snímku zařazená skladba, totiž Koncert pro hoboj a orcherstr z roku 1942, za opakovaný poslech rozhodně stojí. U Rapsodie pro klarinet a orchestr z roku 1932 bych podtrhla sympatický výkon Ludmily Peterkové ; tento sólistický part pro ni ovšem nemohl představovat žádný technický problém. Meulemans nebyl podle všeho skladatelem velkých ploch. I tyto dvě uvedené koncertantní skladby jsou neobyčejně stručné (třívětý Hobojový koncert má pouze něco přes dvanáct minut). Meulemansova invence je na hranici takzvaného "vyššího populáru". Opera Adriaen Brouwer , jediné jeho rozměrné dílo, je zde zastoupena pouze formálně poněkud rozbředlou a invenčně chudou předehrou. Ostatní skladby, Kermis Fantasie na dvě lidová témata, Dvě věty pro housle a orchestr (houslové sólo přesvědčivě hraje Jindřich Pazdera , ovšem ani on nestál před velkým interpretačním úkolem), Dvě idyly pro hoboj a orchestr (sólista Piet van Bockstal má pro romantický opar skladeb krásně kulatý měkký tón) a Dva tance pro orchestr , jsou (a přiznám se, že se mi to jako obhájkyni "eklektiků" nepíše snadno) instrumentačně šikovně vyrobené přídavky. Komparace například s naším o deset let starším Josefem Sukem (toto srovnání mne napadlo proto, že na portrétech z mladých let jsou si skladatelé nápadně podobní) nedopadá pro Meulemanse a jeho místo v evropské hudbě příliš lichotivě. Královéhradecký orchestr s belgickým dirigentem Hermanem Engelsem , častým hostem u českých orchestrů, však hraje spolehlivě a bez jakéhokoli náznaku podceňování umění "malých mistrů". Osobně mi tedy setkání s Meulemansovou hudbou velký objev nepřineslo, dramaturgický počin firmy Phaedra však je rozhodně pro širší poznání evropské hudby pozitivní.

Vydavatel: Phaedra

Stopáž: 57:53

Body: 4 z 6

Vlasta Reittererová

Narozena 9. ledna 1947 v Praze (roz. Pellantová, provdaná Hrušková, Benetková). Vystudovala hudební vědu na Filozofické fakultě KU a současně tehdejší Lidovou konzervatoř (herectví a pantomima). Prošla několika amatérskými divadelními soubory, v letech 1968–1970 byla členkou baletního souboru Krušnohorského divadla v Teplicích, po narození dcery se vrátila do Prahy a do roku 1976 působila v komparzu Divadla E. F. Buriana, kde byla 1970–1972 zaměstnána jako uklízečka. V letech 1972–83 (s několikaletým přerušením mateřskou dovolenou) referentka v tuzemském koncertním oddělení agentury Pragokoncert. Roku 1987 nastoupila na Filozofickou fakultu do dnešního Ústavu hudební vědy jako knihovnice, kde se vrátila k vystudovanému oboru a roku 1988 získala doktorát. Na FF UK zůstala do odchodu do důchodu 2002. Několik let také vyučovala historický seminář na pražské konzervatoři a působila jako externí pedagog na Masarykově univerzitě v Brně. V posledních letech se mj. věnuje překladatelství. Životní heslo? S Janem Nerudou říká: „Vším jsem byl rád.“

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.