neděle, 25. leden 2009

Antonio Vivaldi - Koncert D dur, RV 234 „L‘inquietudine“, Koncert e moll, RV 273, Koncert Es dur op. 8 č. 5, RV 253 „La tempesta di mare“, Koncert d moll op. 3 č. 11, RV 565 pro dvoje housle, violoncello, smyčce a basso continuo z L‘estro armonico, Sonáta

Napsal(a) 

Antonio Vivaldi - Koncert D dur, RV 234 „L‘inquietudine“, Koncert e moll, RV 273, Koncert Es dur op. 8 č. 5, RV 253 „La tempesta di mare“, Koncert d moll op. 3 č. 11, RV 565 pro dvoje housle, violoncello, smyčce a basso continuo z L‘estro armonico, S Antonio Vivaldi - Koncert D dur, RV 234 „L‘inquietudine“, Koncert e moll, RV 273, Koncert Es dur op. 8 č. 5, RV 253 „La tempesta di mare“, Koncert d moll op. 3 č. 11, RV 565 pro dvoje housle, violoncello, smyčce a basso continuo z L‘estro armonico, S

Daniel Hope - housle, Anne Sofie von Otter - mezzosoprán, Lorenza Borrani - housle, Chamber Orchestra of Europe. Produkce: Marita Prohmann. Text: A, F, N. Nahráno: 3/2008, St Paul's Church, Deptford, Londýn. Vydáno: 2008. TT: 57:40. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 7463 (Universal Music). Alternativa: Giuliano Carmignola (Archiv).

Přiznávám, že když jsem se dozvěděl, že Daniel Hope nahrál Vivaldiho koncerty, tak jsem byl překvapen. A to přesto, že znám jeho výbornou nahrávku Bachových koncertů pro Sony Classical. Nějak mně typově souzněl spíše s romantickou a moderní hudbou. Koneckonců jeho debut s hudbou Felixe Mendelssohna je báječný, doslova objevný. Daniel Hope, dle mého mínění jeden z nejpozoruhodnějších a nejkomplexnějších houslistů současnosti, však Vivaldiho hudbu miluje a dává to najevo nejen hrou, ale i verbálně. Nalézá v ní exploze melodiky, drama, vášeň, totální expresi. Vivaldi je pro něj zcela současný skladatel. Podobně koneckonců k němu přistupují i jiní: Carmignola, Mullova, Jansen, u nás Šporcl. Hope má neuvěřitelnou schopnost imaginace a dokáže velmi sugestivně přenést svoje nadšení na orchestr, který je ostatně jeden z nejlepších, a na posluchače. Svou dokonalou interpretaci neopírá o výstřednosti, originalitu za každou cenu. Přesto, nebo spíše právě proto, je nahrávka strhující. I když je evidentní, že mu není svět historicky poučeného provádění barokní hudby cizí, tak výsledek je moderní, současný. Je dobře, že Vivaldi může znít tak báječně i bez používání obloukových smyčců a nižšího ladění.

Dramaturgie sice neomílá již nesčetněkrát nahrané koncerty, přesto vedle málo známých opusů - RV 234 a RV 273 - zařadil Hope díla, která vám budou povědomá - RV 253 a RV 565. Strhujícím skvostem je variační La follia. Stejně jako v RV 565 se zde blýskla svým uměním vedoucí Evropského komorního orchestru Lorenza Borrani . Houslový velotok přeruší neobyčejně jímavá vložka - árie Persea z opery Andromeda liberata , kterou s decentní vroucností zpívá Anne Sofie von Otter . Takováto pocta Vivaldimu vydá za desítky nahrávek.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.