středa, 9. červen 2004

Alberto Ginastera: Pampeana

Argentinský "Bartók" Alberto Ginastera (1916 - 1983) je jedním z významných představitelů hudebního nacionalismu v Latinské Americe. V první polovině 20. století se řada argentinských skladatelů jezdila do Evropy inspirovat a naučit novým kompozičním technikám a své poznatky později spolu s vlivem argentinské tradiční foklorní hudby odrážela ve svých skladbách. Nejinak je tomu i v tvorbě Alberta Ginastery (jedním z jeho slavných žáků byl mimo jiné i Astor Piazzolla). Ginasterovy kompozice kombinují neotřelé latinsko-americké taneční rytmy a tradiční harmonie s moderními skladebnými technikami. To vše si lze poslechnout ve čtyřech skladbách prezentovaných na profilovém CD tohoto skladatele.

První kompozicí nahrávky je devítiminutová Obertura para el "Fausto" criollo op. 9 . Atraktivní a neokázalá partitura pracující s tématy Gounodovy opery Faust si brzy od svého provedení roku 1943 získala své místo ve světovém orchestrálním repertoáru. Po ní na disku následuje třívětá symfonická Pampeana č. 3 op. 24 odkazující svými pulsujícími rytmickými figurami, quasi folklorním materiálem a barevným hudebním jazykem k inspiraci Bartókem. Tance z baletu "Estancia" op. 8a jsou čtyřvětou svitou z baletu. Svou hudební poetikou evokují hlubokou a drsnou krásu argentinské krajiny a života v ní. V šedesátých letech se Ginasterův kompoziční styl měnil a inspiroval se dvanáctitónovými seriálními technikami i druhou vídeňskou školou. Skladatel se přestěhoval do Ženevy, kde vznikla i poslední skladba nahrávky - pětivěté Glosy na témata Pabla Casalse op. 48. Jsou oslavou a poctou životu a hudbě katalánského violoncellisty a skladatele Pabla Casalse. Ani zde Ginastera nezapře svůj obdiv a inspiraci Bartókem a svým hudebním výrazivem je kompozice nejmodernější skladbou prezentovanou na nahrávce.

Precizní a živelné provedení Berlínských filharmoniků pod taktovkou argentinského dirigenta Gabriela Castagna dává naplno vyznít všem hudebním finesám Ginasterovy tvorby. CD je jejím příjemným a zajímavým průřezem.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 65:46

Nahráli: Berliner Symphoniker, Gabriel Castagna