Albert Christoph Dies, Johann Mattheson – Biographische Nachrichten von Joseph Haydn, Georg Friedrich Händels Lebensbeschreibung

Produkce Bernhard Trebuch. Čte Bernhard Drobig, německy. Vydáno 2009. ORF CD 738.

Produkce Bernhard Trebuch. Čte Bernhard Drobig, německy. Vydáno 2009. 4 CD ORF CD 732.

Edice „Alte Musik“ rakouské rozhlasové a televizní stanice ORF vznikla roku 1996 z nápadu jednoho z jejích redaktorů Bernharda Trebucha. Dnes se již počet snímků vydaných v této řadě blíží ke dvou stovkám a jsou mezi nimi mezinárodně oceněné nahrávky (například Händelův Giulio Cesare in Egitto byl vyznamenán cenou Diapason d’or) i unikáty jako Mozartovy čtyřruční klavírní skladby, Händelovy varhanní koncerty ve skladatelem autorizované verzi pro cembalo, poprvé nahrané skladby renesančních autorů apod. K jedné z nejnovějších nahrávek náleží i Händelovo oratorium Alexander’s Feast v provedení souboru Barucco a Komorního sboru Vídeňské pěvecké akademie s dirigentem Heinzem Ferleschem (CD 3084), vybavené bookletem se základními údaji o díle a anglickým a německým libretem. Nahrávka byla pořízena live 30. května 2009 v kostele kláštera v Melk v rámci Mezinárodních dnů barokní hudby, sólisty byli Aldrea Lauren Brown (soprán), Markus Brutscher (tenor) a Günter Haumer (bas). Soubor Barucco a Vídeňská pěvecká akademie v tomto případě představují spo jení dlouholeté tradice a novodobého studia historické provozovací praxe. Vídeňská pěvecká akademie (Wiener Singakademie) byla založena roku 1858, jedním z jejích sbormistrů byl například Johannes Brahms, pracovali s ní Gustav Mahler, Wilhelm Furtwängler, Karl Böhm a mnozí další. Čtrnáctičlenný soubor Barucco byl založen roku 2002 a sdružuje mladé hudebníky.

Součástí řady „Alte Musik“ jsou však také zvukové knihy. Roku 2009 tak vyšel životopis Georga Friedricha Händela, který z původního anonymně vydaného anglického originálu – autorem byl anglický teolog John Mainwaring – „Memoirs of the Life of the late of George Frederic Handel“ (Londýn 1760) přeložil do němčiny Johann Mattheson a takto byl vydán roku 1791 v Hamburku. Na čtyřech CD čte Matthesonovu knihu Bernhard Drobig , zároveň je přiložen CD-ROM, kde je četba ve formátu mp3, současně s naskenovanou anglickou i německou originální knižní verzí životopisu, jehož součástí je i seznam Händelových skladeb (CD 732). Ve stejné podobě (to jest jako mp3 a sken originální knihy) tak vyšlo v edici „Alte Musik“ i vyprávění o životě Josepha Haydna (Biographische Nachrichten) krajináře Alberta Christopha Diese (CD 738). Takové vydávání historických dokumentů je jistě počin hodný následování; milý poslech pro ty, kdo mají rádi vyprávění o životě slavných, zpřístupnění historického pramene pro ty, kdo jej potřebují ke své práci či se s ním jen chtějí seznámit – a zároveň je to i nenápadně zprostředkovaná výuka cizích jazyků.