neděle, 5. srpen 2012

Pražské jaro 2012 - Leif Ove Andsnes – sólista i dirigent

Napsal(a) 

Pražské jaro 2012 - Leif Ove Andsnes – sólista i dirigent, foto © Pražské jaro/Zdeněk Chrapek Pražské jaro 2012 - Leif Ove Andsnes – sólista i dirigentfoto: © Pražské jaro/Zdeněk Chrapek

Norský pianista Leif Ove Andsnes patřil k největším hvězdám letošního Pražského jara. Do Prahy však tentokrát nepřijel sám, ale s Mahler Chamber Orchestra , aby společně provedli Beethovenovy Klavírní koncerty č. 1 C dur, op. 15 a č. 3 c moll, op. 37. Oba tyto koncerty byly zařazeny na jeden večer, přičemž Andsnes nejen hrál jejich sólový part, ale zároveň je také od klavíru dirigoval. A co víc – umělec uvedl v Rudolfinu celý program dokonce dvakrát – ve dvou dnech za sebou: poprvé v úterý 22. 5., podruhé ve středu 23. 5. Oba večery byly beznadějně vyprodané, ale opakování stejného programu ve dvou dnech nebylo v tomto případě úlitbou pořadatelů Pražského jara Andsnesovým ctitelům. Důvod byl zcela praktický: klavírista připravuje pro Sony Classical soubornou live nahrávku všech pěti Beethovenových klavírních koncertů a akustiku Dvořákovy síně považuje za natolik jedinečnou, že se rozhodl realizovat svůj projekt právě zde.

Andsnes je interpret značně introvertní a neokázalý, což jsou vlastnosti, které se zdánlivě příliš neslučují s jeho dirigentskými ambicemi. Jenomže pianista nejen hrál, ale i dirigoval na obou koncertech tak samozřejmě a přirozeně, jako by na světě nebylo nic snadnějšího – a Mahler Chamber Orchestra mu byl skvělým parterem. Jeho členové hráli s fantastickým osobním nasazením a zároveň byli po celou dobu obdivuhodně koncentrovaní. Oba Beethovenovy klavírní koncerty se tak staly v této umělecké konstelaci nezapomenutelným zážitkem s puncem jedinečnosti a výjimečnosti. První větu Koncertu C dur hráli sólista i orchestr s nenapodobitelnou mozartovskou čistotou a průzračností. Ve volných větách obou koncertů měla Andsnesova kantiléna hebkost a jemnost sametu. Při pizzicatovém doprovodu ve 2. větě Koncertu C dur se vznášel les smyčců nad orchestrem tak lehce a elegantně, že působil téměř dojmem baletního představení. A hlavní téma 3. věty Koncertu C dur hrál orchestr s takovým elánem, že už jen kvůli tomu budu chtít mít toto Andsnesovo CD ve své diskotéce (introvertní klavírista měl navíc v této větě pár míst, která zněla málem až démonicky). Dramatičnost závěru první věty Koncertu c moll sugerovala pocit, že se na pódiu hraje o život a finální strettu 3. věty tohoto díla už asi nelze zahrát rychleji. Po doznění závěrečných akordů ocenilo obecenstvo umění Leifa Oveho Andsnese a Mahler Chamber Orchestra oprávněně standing ovations. Přídavky volil Andsnes ryze pragmaticky. Aby bylo při definitivním sestřihu CD z čeho vybírat, přidával na prvním večeru finální větu z Beethovenova 1. klavírního koncertu, na následujícím večeru pak finální větu ze 3. koncertu.

Hrát a zároveň dirigovat v jednom večeru dva klavírní koncerty muselo být pro Andsnese psychicky i fyzicky nesmírně vyčerpávající. Mezi obě Beethovenovy skladby byla proto do programu zařazena suita ze Stravinského baletu Apollon musagète , během níž si mohl pianista trochu odpočinout, neboť Mahler Chamber Orchestra hrál toto dílo (určené pouze smyčcovým nástrojům) bez dirigenta, respektive pod vedením koncertního mistra Stevena Copese. Posluchačsky nenáročná skladba vnesla do programu příjemné osvěžení, a to tím spíš, že se jednalo o opravdu špičkové provedení.

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975–2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.