Hudební žert, Olomouc

V rámci festivalu Baroko 2004, který pořádá katedra hudební výchovy PdF UP v Olomouci, se 25. 8. uskutečnilo provedení latinské komické opery Facetum Musicum . Soubor Cappella Accademica řídil Ondřej Macek . Festival je zaměřen na autentickou interpretaci hudby 17. a 18. století, specifikem letošního ročníku umístěného do prostor zrekonstruovaného jezuitského konviktu byla prezentace děl ve scénické podobě. Za tímto účelem bylo použito ještě ne zcela kompletní Theatrum Schrattenbach, jak organizátoři nazvali rozebíratelnou divadelní scénu vhodnou pro interiér i exteriér a vycházející z poetiky barokního divadla.

Opera Facetum Musicum (Hudební žert , opis datován 1738) pochází z cisterciáckého kláštera v Oseku. Byla určena pro dobu masopustu. Libreto neznámého autora odráží uvolněnou karnevalovou atmosféru v příběhu čtyř Epikurejců, které pobízí alegorická postava Svoboda (Libertas) k rozličným radovánkám. Filozof Diogenes je tím pobouřen, svou kritikou však nic nezmůže, vrací se do svého sudu a Svoboda triumfuje. Hudba opery představuje unikát v rámci české barokní hudby. Doposud se mělo za to, že jde o kompozici anonymního českého autora. Vedoucí souboru Ondřej Macek společně s koncertním mistrem Janou Spáčilovou však učinili významný muzikologický objev: jedná se totiž o pasticcio z italských operních árií přetextovaných neznámým upravovatelem, jenž vybral předehru, několik italských árií a sborů a přikomponoval k nim recitativy. Pátrání po určení skladatelů, jejichž árie byly ve Facetu použity, bylo takřka muzikologickou detektivkou, vedlo až do archivů v Itálii a není ještě zcela u konce. Zatím byla identifikována předehra a pět árií, jejichž autory jsou Antonio Lotti (opera La Vittoria d'Amor coniugale ), Antonio Vivaldi (Orlando finto pazzo – obnovená světová premiéra tohoto díla se uskutečnila v roce 2000 právě v nastudování Cappelly Accademicy) a Georg Friedrich Händel (Agrippina ). Provedení díla bylo vskutku mimořádným zážitkem. Pěvci (Libertas – Markéta Večeřová , Diogenes – Zdeněk Kapl , Epikurejci: Eva Kolková , Jan Mikušek , Hasan El- Dunia , Pavel Maška ) i orchestr podali výborný výkon. Skvěle byly vystiženy různé typy árií s jejich afekty, recitativy a ariosa měly pravý dramatický spád. Cappella Accademica v čele s Mackem prokázala, že na poli barokní opery patří díky svým zkušenostem a dlouholeté orientaci na tento žánr k předním ansámblům ve střední Evropě.

Sdílet článek: