sobota, 29. listopad 2003

Hudba na Špilberku

Napsal(a) 

Hudba na Špilberku Hudba na Špilberku
Mezinárodní hudební festival Špilberk 2003, jediný svého druhu se zaměřením na orchestrální umění v tuzemsku, vstoupil již do čtvrtého ročníku. Nádvoří brněnského hradu rozeznělo ve dnech 15. - 23. 8. pět koncertů symfonické a kantátové tvorby. Tři večery náležely pořadateli festivalu Státní filharmonii Brno (stejný podíl účasti si orchestr vyhradil i pro příští rok - otázkou zůstává, proč nedat více prostoru i jiným než dvěma pozvaným orchestrům). Z hostujících orchestrálních těles se zde představil Tonkünstler-orchester Niederösterreich s norským dirigentem Olou Rudnerem (šéfdirigent Tasmánského symfonického orchestru v Austrálii a Philharmonie Wien), do repertoáru klasiků romantické hudby - Schuberta, Bizeta a Liszta - zařadil soudobý koncertantní kus z roku 1992 Jamese McMillana Veni, veni, Emmanuel pro bicí nástroje a orchestr . Koncert, který nastudoval Rakušan Martin Grubinger , znamenal svěží vybočení z dramaturgie festivalu koncentrovaného na díla ve větší míře posluchačsky přitažlivá a vděčná. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s francouzským šéfdirigentem Sergem Baudem nabídl program českých velikánů, Smetanovu Vltavu , Janáčkovu Suitu z opery Příhodu lišky Bystroušky ve starší úpravě Václava Talicha a Dvořákovu 8. symfonii . Jiří Bělohlávek se na zahajovacím večeru ponořil plně do francouzské hudby. Nadcházející prosincové dvousté výročí narození Hectora Berlioze připomněla Státní filharmonie Brno Římským karnevalem a písňovým cyklem Letní noci. Magnetem večera se stala mezzosopranistka Dagmar Pecková . Zaujala od prvních tónů Villanelly krásnou výslovností, dokonale posazeným hlasem a střídmým sugestivním vcítěním do poetických textů. V poslední z melodií, Neznámý ostrov , rozehrála naplno svůj temperament. Potvrdila opět, že je zpěvačkou světové úrovně. Kdyby hosté zejména prvních patnácti řad přišli na koncert odborně poučeni a neoceňovali interprety po každé z melodií, výsledný dojem by byl silnější. (Neměli by zvažovat organizátoři o poznámce do programu: Mezi větami se netleská?) Bělohlávek akusticky vytěžil z přírodního prostoru maximum, filharmonie zněla nádherně komorně. Jeho minuciózní nastudování partitur první i druhé půle večera, kdy se hrála Symfonie d moll Césara Francka, dalo možnost ukázat publiku, jak kvalitními hráči v jednotlivých sekcích orchestr disponuje; skladba získala svěží jas, silnými gradacemi náboj heroičnosti. Večer "Melodií ze slavných muzikálů a filmů" za účasti mezinárodních sólistů, sklidil velký úspěch u publika, zazněl i filmový hit Johna Williamse z filmu Harry Potter a kámen mudrců , Brněnské filharmoniky řídil Caspar Richter . S velkým očekáváním byl spjat i závěrečný koncert, kdy Státní filharmonie Brno hrála pod vedením šéfdirigenta Petra Altrichtera . První půle patřila posluchačsky náročné symfonické hudbě z tetralogie Prsten Nibelungův, nejzdařileji působilo Svítání a Siegfriedova jízda po Rýně , kde se barvitěji než v předchozích částech promítla dirigentova práce s kolísavými plochami nálad hlavního hrdiny. Po přestávce stanul na pódiu proslulý American Horn Quartet . Koncertní kus F dur, op. 86 Roberta Schumanna zahrál brilantně, ovšem na úkor výrazu. Časté a prudké střídání forte a piana s odstíny na poslech splývalo v jednu dynamicky plytkou linii. Komorní sdružení hráčů na lesní roh si publikum získalo americkým, pro Čechy zřídka slýchaným, stylem hry. Čajkovského Slavnostní předehra 1812 s efekty zvonů a nahrávky dělostřelby zakončila důstojně festival s příjemně pozorovatelnou hojnou účastí návštěvníků.

Hudba na Špilberku Hudba na Špilberku

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.