Proměny hudby od chorálu až k Albínu Maškovi

Nejen výkony a aférami umělců živa je současná hudební kultura. Jednoduchým ale zajímavým přínosem k poznání naší hudební minulosti je výstava, která v současné době probíhá ve Vlastivědném muzeu ve Slaném, na skok od našeho hlavního města. Z bohatých sbírek starých tisků a rukopisů, které jsou v této kulturní instituci uloženy, byla vytvořena výstava, která koncentrovaně představuje hudební minulost tohoto města. Nečiní si nárok na úplnost, ani nechce ohromovat, pouze názorně dokládá, že hudba byla v minulých staletích stálou součástí městské kultury. Jako i v jiných centrech byla i zde hrána z rukopisů a hudebních tisků, které se pořizovaly různou cestou, a které během staletí proměňovaly svoji podobu, velikost, rozsah či způsob zápisu.

Výstava, která je umístěna do malé galerie Slánského muzea a vstupního prostoru celé instituce, představuje hudební prameny od středověku do devatenáctého století. Chorál je doložen na ukázce druhotného použití středověkých pergamenových rukopisů, kdy knihovníci, což bylo celoevropsky běžné, balili relativně nové knihy do již nepotřebných stránek ze starých chorálních knih. Cenným dokladem místní hudby, pěstované ve františkánském klášteře, je hudební rukopis psaný na pergamenu, který byl v 16. století  pořízen pro potřeby řádu. Mezi cenné hudební prameny vystavené v expozici patří i konvolut tří vzácných evropských tisků, vydaných na počátku 17. století v Hamburku a Passově. Obsahuje všechny hlasy k několika cyklům polyfonních Magnificat a dokládá i zvláštní oblibu typickou pro začátek 17. století, kdy se nové italské madrigaly podkládaly duchovními texty. Jedinečným exponátem výstavy je i soubor tisků skladeb Orlanda di Lasso či tištěné liturgické knihy z dvacátých let 17. století, které věnoval roku 1664 slánským piaristům jejich fundátor Bernard Ignác z Martinic. S františkánským řádem je spjat i ručně psaný hymnář ze 17. století, kde je zachycen ojedinělým přípisem i jeho autor Melchior Hartmann a také ojedinělý doklad řádové hudební praxe v provozování jednohlasé nástrojově doprovázené mensurované hudby z roku 1767. Ozdobou výstavy je houslový part Michnovy sbírky Loutna česká z roku 1653, který byl ve sbírkách muzea v nedávné době nalezen.  Budete-li mít cestu do Slaného, výstava vám určitě rozšíří obzory. Potrvá do 30. dubna tohoto roku.

Sdílet článek: