Prague Music Performance 2013 – aneb Prázdniny s hvězdami

Za poněkud záhadným názvem Prague Music Performance (s podtitulem Summer Institute & Festival) se skrývá pozoruhodný projekt, spojující hudební festival, masterclassy, přednášky a interpretační soutěž. Třetí ročník PMP, který se konal v Praze ve dnech 10. 7. – 26. 7., měl bezpochyby světové parametry a zařadil se mezi nejvýznamnější pražské kulturní akce. Hlavním magnetem PMP byla hvězdná čtveřice světových pianistů: Paul Badura-Skoda, Alfred Brendel, Ivan MoravecAndrej Gavrilov . Tři z nich – Badura-Skoda, Moravec a Gavrilov – vedli klavírní masterclassy a bylo skutečně požitkem sledovat je při práci s mladými pianisty. Přestože je každý z oněch tří umělců naprosto jiného naturelu, mají jedno společné: vyzařuje z nich nesmírně silné charisma, kterému lehce podléhali nejen studenti, ale i pasivní účastníci kurzů. Nemenším charismatem je obdařen i Alfred Brendel, jenž uspořádal v Sále Martinů na HAMU dva přednáškové večery: první přednášku (21. 7.) věnoval posledním sonátám Franze Schuberta, druhá přednáška (23. 7.) nesla název „Abeceda klavíristy A–Z“. Obě přednášky byly nesmírně zajímavé, navíc jsme měli jedinečnou příležitost slyšet tohoto legendárního pianistu po pěti letech znovu živě na pražském pódiu, neboť v schubertovské přednášce zahrál osobně několik ukázek (svou koncertní dráhu uzavřel Brendel oficiálně v roce 2008, v posledních letech nehraje ani během svých přednášek ve světě, v Praze učinil výjimku!). Jak Gavrilov, tak i Badura-Skoda vystoupili pak pro své studenty a pražské publikum na samostatných recitálech v Anežském klášteře (11. 7. a 14. 7.). Přestože tři umělci z oné hvězdné čtveřice už překročili osmdesátku (Brendelovi je dvaaosmdesát, Moravcovi bude na podzim třiaosmdesát a Badurovi-Skodovi dokonce osmdesát šest let), na žádném z nich se věk neprojevoval ani v nejmenším a jejich vitalitu by jim mohli závidět i lidé nepoměrně mladší. Vedle těchto čtyř legendárních pianistů mohli frekventanti klavírních kurzů konzultovat s korejskou pianistkou Yun Ha Hwang, profesorkou Národní univerzity v Soulu, a k dispozici jim byli i klavíristé čeští: Ivan Klánský, Norbert Heller, Martin Ballý a Jan Bartoš. Pořadatelům PMP se podařilo zajistit pro klavírní masterclassy nevšední prostory ve třetím patře Salmovského paláce (objekt dnes patří Národní galerii).

Prague Music Performance 2013 - aneb Prázdniny s hvězdami, foto Jan Starý

Úžasné výhledy na Prahu, které okna těchto učeben nabízejí, musely být zvláště pro zahraniční frekventanty fascinující. Souběžně s klavírními masterclassy probíhaly na Konzervatoři Jana Deyla masterclassy pěvecké, jež vedli americká sopranistka Eleanor Valkenburg a italský pěvec a pedagog Paolo de Napoli. Celkově se letošních masterclassů PMP zúčastnilo 31 pianistů a 9 zpěváků z 15 zemí Evropy, Asie a Ameriky. Kurzy nebyly věkově omezené. Nejmladší účastnicí byla dvanáctiletá klavíristka Kristine Ayvazyan z Prahy, nejstarším frekventantem byl padesátiletý americký pianista Roger Burnell z texaského Dallasu. V průběhu PMP bylo „odučeno“ neuvěřitelných 190 hodin lekcí a masterclassů a vedle dvou recitálů pedagogů a dvou přednášek A. Brendela se konalo ještě dalších patnáct studentských koncertů (v Salmovském paláci), dva studentské galakoncerty (19. 7. v Anežském klášteře, 22. 7. v Sále Martinů na HAMU) a jeden operní galakoncert (17. 7. v Anežském klášteře). Jako vzácný host vystoupil na operním galakoncertu také mladý český tenorista Pavel Černoch, jehož si pro spolupráci v nadcházející operní sezoně vybral mimo jiné Daniel Barenboim do milánské La Scaly a Simon Rattle do berlínské Státní opery. Jakousi symbolickou tečkou za klavírními masterclassy PMP byla interpretační soutěž frekventantů, která proběhla 25. 7. v prostorách pražské HAMU. Sedmičlenná mezinárodní porota měla práci opravdu nelehkou, protože úroveň soutěžních výkonů byla zcela mimořádná.

Prague Music Performance 2013 - aneb Prázdniny s hvězdami, foto Jan Starý

První cenu si po zásluze odnesl polský pianista Adam Kosmieja (Chicago College of Performing Arts), který nadchl provedením Bartókových Etud op. 18 a Lizstovy transkripce Isoldiny smrti z lásky R. Wagnera. O druhou cenu se podělily Francouzka Alexandra Joan (Juilliard School, New York) a Američanka Sakura Myers (Manhattan School of Music, New York), třetí cenu obdržely Češka Sára Žalčíková (pražská HAMU) a Korejka Rhythmie Wong (New England Conservatory, Boston). O tom, že na PMP vládla po celou dobu velice hezká a přátelská atmosféra, se mohli přesvědčit všichni, kdo se zúčastnili vyhlášení vítězů klavírní soutěže, jež proběhlo ve večerních hodinách v příjemných zahradních prostorách krásně zrekonstruované barokní Písecké brány. Na této mile neformální akci (během níž si bylo možné i opékat buřty na ohníčku nebo si vlastnoručně natočit zmrzlinu) bylo od účastníků PMP co chvíli slyšet slova chvály, a to jak na samotné masterclassy a festival, tak také na pořadatele PMP. Organizační tým PMP si skutečně zaslouží to nejvyšší uznání. Jeho čtyři vedoucí osobnosti – Jan Bartoš, Jan Starý, Ivana KovářováPetra Belicová – zvládali totiž všechno dění kolem PMP v neuvěřitelné pohodě, s úsměvem a bez sebemenších známek nervozity. Přejme jim tedy, aby jim jejich nadšení vydrželo i do dalších akcí. (Tou nejbližší bude ve dnech 30. 10. – 3. 11. 2013 Beethoven/Schubert Institute s legendárním americkým pianistou Leonem Fleisherem , určený klavíristům a komorním souborům.)

Sdílet článek: