pátek, 27. březen 2020

Operní provoz v Británii v době karantény: Solidarita, nejistá náhrada umělcům a prokletý pavouk

Napsal(a) 

 , foto ilustrační obrázek / classicfm.com foto: ilustrační obrázek / classicfm.com

Jak se vypořádávají se současnou situací operní scény v Británii? Třiadvacátého března jsem měla recenzovat premiéru Její pastorkyně v Royal Opera House Covent Garden, třetí opery v současném janáčkovském cyklu této přední britské scény. Představení však bylo zrušeno, navíc byla v zemi téhož dne vyhlášena třitýdenní karanténa.

Ačkoliv veškerá představení v ROH jsou pozastavena, scéna nyní nabízí vybrané inscenace na vyžádání zdarma, jako součást širšího online balíčku pro diváckou obec; program zahrnuje nejrůznější vysílání včetně živých, od inscenací až po mistrovské kurzy, a scéna slíbila nabídnout publiku doma „jedinečný pohled do zákulisí“ jak Královské opery, tak Královského baletu. Program bude zahrnovat čtyři inscenace, dostupné prostřednictvím kanálů ROH na Facebooku a na YouTube. Patří mezi ně balety Péťa a vlk z roku 2010 a Metamorphosis (podle Kafkovy Proměny) z roku 2013, z  oper pak Acis a Galatea z roku 2009 a Così fan tutte z roku 2010. Così je revival inscenace slavného, nedávno zesnulého britského režiséra Jonathana Millera, z roku 1995; v revivalu vystoupil mimo jiné Pavol Breslik jako Ferrando. V obsazení dominují Thomas Allen (Alfonso) a Rebecca Evans (Despina).

Dokumentární filmy jako Great Arias s účastí Antonia Pappana, a pořad velmi populární britské baletky Darcey Bussell Looking for Margot (o legendární baletce Margot Fonteyn), tak jako další inscenace Královského baletu, Mayerling, budou k dispozici zdarma na službě BBC iPlayer, prostřednictvím partnerství ROH s dokumentárními filmy BBC. ROH uvedla, že v příštích dnech a týdnech budou zveřejňována další bezplatná online vysílání, která scéna ohlásí na její sociální síti.

Royal Opera House, foto ROH Royal Opera Housefoto: ROH

Provoz byl uzavřen i ve Welsh National Opera v Cardiffu: v návaznosti na doporučení vlády týkající se zákazu shromažďování oznámilo vedení divadla, že veškerá vystoupení WNO jsou zrušena (což zahrnuje i města Southampton, Liverpool, Milton Keynes, Plymouth a Norwich, kam WNO pravidelně zajíždí).  WNO zatím neohlásila, zdali bude vysílat některé inscenace online. Poslední vystoupení na cyklu 2019/2020 International Concert Series v dubnu, v St. David's Hall v samotném Cardiffu, bylo také zrušeno, zatímco poslední inscenace WNO Youth Opera, The Black Spider (z pera pětašedesátileté britské skladatelky Judith Weir) v Memo Arts Center v přímořském městě Barry, byla zatím odložena.

Loni měl ve WNO obrovský úspěch Brundibár Hanse Krásy, psaný a poprvé provedený za tragických okolností. Při čtení děje opery The Black Spider (Černý pavouk) mne však zamrazilo v zádech: jak uvádějí stránky WNO, jde o „strašidelný, komický příběh, který nás zavede z dnešního dne do středověku. Vracíme se do starověkého Polska, kde tajemný zelený muž nabízí ochranu vesnice před jejím zlým majitelem-velkostatkářem výměnou za ruku krásné Christiny. Když však dívka poruší svůj slib a vezme si namísto něj svou pravou lásku, obec je prokleta a postižena morem z pavouka, který se jí vyplazí z ruky. Christina bojuje o záchranu svých blízkých a sousedů, a nakonec pohřbí pavouka před kostelem, aby tak katastrofa skončila. O staletí později, při vykopávkách v kostele, jsou však archeologové zasaženi nevysvětlitelným virem...“ Zajímavá shoda okolností...

Welsh National Opera, foto WNO Welsh National Operafoto: WNO

Dveře musela zavřít i Scottish Opera. V souladu s radou skotské vlády oznámilo její vedení s velkou lítostí, že všechna představení ve Festival Theatre v Edinburghu jsou odložena, a inscenace Brittenova Snu noci svatojánské (31. března, 2. a 4. dubna) musela být zrušena.

Scottish Opera však již 23. března vyvinula novou pomocnou iniciativu. Aby pomohla místní dopravě zvládnout zásobování supermarketů, které zápasí s momentální nákupní horečkou vzniklou v celé zemi na základě (podle opětovných ujištění vlády neoprávněných) obav, že může být posléze nouze i o základní potraviny a jiné výrobky, poskytuje nyní nákladní vozidla, jež běžně používá k přepravě kulis, k přepravě zboží pro řetězec Tesco.

Jak uvedl generální ředitel Scottish Opera Alex Reedijk tento týden v rozhovoru pro týdeník The Stage, společnost se spojila s řetězcem poté, co se supermarket obrátil na místní společnost pro přepravu zboží a požádal o pomoc. „Máme neformální dohodu s místní společností pro všeobecnou nákladní dopravu, Stuart Nicol Transport, s kterou si navzájem pomáháme ve špičkách,“ sdělil časopisu pan Reedijk. „Tesco zpočátku kontaktovalo tuto firmu, ta však nebyla schopna splnit všechny jejich potřeby, takže je poslali k nám.“ Několik nákladních vozidel divadla tak pomůže dodávat zásoby do obchodů Tesco v Aberdeenu. „Jsme velice rádi, že můžeme jakkoliv pomoci, protože v této době se musíme všichni spojit. Myslíme na všechny, zejména na ty, kteří jsou v NHS (britská národní zdravotnická služba, pozn. aut.) a pracují v první linii,“ řekl Alex Reedijk.

Scottish Opera, foto SO Scottish Operafoto: SO

V tomto duchu nyní uvažují statisíce Britů. Jak oznámila vláda 25. března, na její výzvu o pomoc se přihlásilo - za pouhý den po uveřejnění výzvy - víc než půl milionu dobrovolníků. Armáda dobrovolníků bude pomáhat při dodávkách potravin a jiných zásob, dopravovat pacienty domů z nemocnic a pravidelně telefonovat těm, kteří jsou v izolaci doma, zvláště seniorům a zdravotně jinak postiženým. Vzhledem k počáteční zbytečně pomalé, ba téměř experimentální reakci vlády na šíření nákazy, ji tak teď vlastně řada občanů země zahanbila.

Mezi dobrovolníky jsou jistě i herci, hudebníci a jiní profesionálové, kteří pracují na volné noze, a kteří vyvíjejí i jiné iniciativy (o nichž v příštím článku). Situace ohledně finanční podpory těmto profesionálům, z nichž někteří jsou dnes na prahu bankrotu, však ještě stále není vyřešena.

Nová ustanovení, jak jim pomoci, má britská vláda údajně oznámit v těchto dnech.

Mirka Zemanová

Mirka Zemanová je autorka dvou knih o Janáčkovi, vydaných v Londýně (Janáček. A Composer’s Life, 2002 a Janáček's Uncollected Essays on Music, 1993). Její články vyšly v několika evropských zemích, včetně Rakouska, Německa, Holandska, Španělska, Švédska a Švýcarska; v Británii psala pro scény English National Opera, Welsh National Opera, Scottish Opera a Opera North, a pro různé hudební časopisy, včetně měsíčníků Opera a Opera Now. V severní Americe psala pro Playbill, a pro scény Lyric Opera Chicago, Houston Grand Opera, San Francisco Opera, Seattle Opera, Santa Fe Opera, Washington Opera a Canadian National Opera v Torontu; v Asii pro National Centre for Performing Arts v Pekingu a Saito Kinen Matsumoto Festival v Japonsku. Pravidelně přispívá do španělského časopisu Ópera Actual. Pro Harmonii píše od roku 2009.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.