úterý, 3. září 2013

Nový klavírní festival

Napsal(a) 

Nový klavírní festival, foto archiv The Julliard Scholl Nový klavírní festivalfoto: archiv The Julliard Scholl

Klavírní festivaly jsou v našem hlavním městě poměrně vzácnou záležitostí. Výhradně klavíru se v současnosti věnuje pravděpodobně pouze jediný. Má trochu neobvyklý název – „Martinské slavnosti klavíru“ – a jeho třetí ročník proběhne ve dnech 8. 10. – 17. 11. Všechny milovníky klavírní hry určitě potěší, že letos na podzim obohatí pražský hudební život zcela nový klavírní festival. Bude se konat ve dnech 24. 11. – 30. 11., tedy pouhý týden po Martinských slavnostech, a ve svém názvu Klavírní festival Rudolfa Firkušného ponese jméno jednoho z nejslavnějších českých klavíristů 20. století.

Přestože oba festivaly následují za sebou v těsném závěsu, asi si nebudou příliš konkurovat. Martinské slavnosti jsou nízkorozpočtovým projektem. Jejich organizátor Martin Víta zve k účinkování především mladé české pianisty (neomylně vybírá nejlepší z nejlepších), přičemž nepřehlédnutelnou předností tohoto festivalu je nápaditá a neotřelá dramaturgie. Pořadatelem Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného je Pražské jaro. Jeho rozpočet je bezpochyby mnohem vyšší než rozpočet Martinských slavností, a proto lze předpokládat, že půjde o projekt nepoměrně ambicióznější.

Nejslavnějším a zároveň také nejstarším z pozvaných umělců je čtyřiašedesátiletý americký pianista Emanuel Ax, držitel sedmi Grammy Awards (jako sólista i jako komorní hráč), pedagog klavírního oddělení slavné newyorské Juilliard School a od roku 2007 člen Americké akademie umění a věd. V Praze hostoval už několikrát. Slyšel jsem ho dvakrát živě v Rudolfinu – na pódiu působí sice velmi sympaticky, ale tvrzení propagační brožury Festivalu R. Firkušného, že patří mezi deset nejuznávanějších klavíristů světa, považuji za značně přehnané. Nejsem si ani jist, zda bych si troufl zařadit ho do první padesátky. Na jeho festivalovém vystoupení uslyšíme Sonátu č. 2 fis moll, op. 2Variace a fugu na Händelovo téma, op. 24 od J. Brahmse a doposud neupřesněnou klavírní sonátu L. van Beethovena.

Třiadvacetiletá francouzská pianistka Lise de la Salle je nemladší účastnicí festivalu. V Praze jsme ji měli možnost slyšet relativně nedávno: v dubnu letošního roku provedla s PKF Beethovenův čtvrtý klavírní koncert. Vzhledem ke svému mládí má umělkyně poměrně rozsáhlou diskografii, ceněna je především za nahrávky Liszta a za nahrávky ruských (respektive sovětských) autorů. Na festivalu zahraje Dětské scény, op. 15Fantazii C dur, op. 17 od R. Schumanna a výběr z Prokofjevova Romea a Julie, op. 75.

Dénes Várjon , žák Andráse Schiffa, je dnes považován za jednoho z nejvýznamnějších maďarských pianistů. O jeho prestižním postavení v Maďarsku svědčí mimo jiné i to, že je profesorem Hudební akademie Ference Liszta v Budapešti a nositelem Ceny Ference Liszta, udělované maďarskou vládou. V Praze vystupoval dvakrát – roku 1997 s houslistkou Ulrike-Animou Mathé a o dva roky později s violoncellistou Miklósem Perényim. Pro Festival R. Firkušného si Dénes Várjon připravil velmi atraktivní program: vedle Beethovenovy „Patetické“ a Brahmsových Šesti klavírních kusů, op. 118 uslyšíme Lisztovu Sonátu h moll, S. 178 a výběr z Bartókových Patnácti maďarských rolnických písní, Sz. 71. Jako jediný ze zahraničních klavíristů zařadil Várjon do svého recitálu i dílo našeho skladatele: cyklus V mlhá ch od Leoše Janáčka.

České klavírní umění bude na Festivalu R. Firkušného reprezentovat Lukáš Vondráček . Tohoto sedmadvacetiletého opavského klavíristu znají dnes lépe zahraniční posluchači než domácí publikum. Svou pianistickou kariéru začal jako zázračné dítě ve čtyřech letech, dnes žije v Bostonu a na svém kontě má více než 1000 koncertů v 27 zemích světa. V Rudolfinu uslyšíme v jeho podání Haydnovu Sonátu C dur, Hob. XVI:50, Rachmaninovovy Variace na Corelliho téma, op. 42, Brahmsovu Sonátu č. 3 f moll, op. 5Tři české tance, H. 154 od B. Martinů.

Už z tohoto stručného přehledu je zjevné, že nový klavírní festival bude stát za pozornost. Skutečné superhvězdy pianistického nebe na něm sice neuslyšíme a také v dramaturgii nás nečekají žádná mimořádná překvapení, ale jak jména interpretů, tak nabízený program slibují bezpochyby zajímavé zážitky.

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.