Mladý melodram

Předposlední koncert 19. ročníku Mezinárodního festivalu koncertního melodramu Praha (20. 11. 2016) patřil nejmladším interpretům. Na něm prezentovali plody své dlouholeté práce organizátoři mezinárodního festivalu a Mezinárodní soutěže Zdeňka Fibicha v interpretaci melodramů, která je s ním bezprostředně spjata. Hlavní myšlenkou soutěže je šířit melodram jak mezi širokou veřejností, tak mezi interprety. Vítězná interpretační dvojice z prvních ročníků této soutěže Tereza Karlíková a Peter Vočka navázala na tuto myšlenku a před šesti lety založila v Šumperku Celostátní soutěž v recitaci melodramů pro žáky literárně dramatického oboru základních uměleckých škol.

První půlka koncertu byla věnována vítězům a finalistům šumperské soutěže. V letošním roce proběhla soutěž ve věkové kategorii žáků do 15 let. Vítězná dvojice Anna Kaletová (recitace) a Ivana Guznarová (klavír) se představila hned v úvodu skladbou Perníkova chaloupka (P. Vočka / D. Fischerová). Zajímavá je skutečnost, že se hudebního partu ujala žákyně (nikoli učitel, jak bývá z důvodu velkých interpretačních nároků na této soutěži zvykem). Dvojice svým výkonem potvrdila, že si vítězství v soutěži právem zaslouží. Obě složky melodramu byly v jejich podání vzájemně provázané. Klavíristka (možná ve snaze respektovat hlasitost recitátorčina projevu) výrazně užívala „una corda“ i v sólových pasážích, čímž poněkud tlumila účinek hudební složky díla a vlastního uměleckého výkonu. V podání vítězné dvojice zazněla v první půlce vystoupení také úplná novinka na poli melodramatické tvorby: Statistika od Zbyhněva Siwka. Interpretky dodaly skladbě scénický prvek v podobě kostýmů, kterými nás vtáhly do děje stejnojmenné povídky známého českého novináře a humoristy Karla Poláčka.

Anna Kaletová, foto MFKM

V první části vystoupení rovněž zaujali držitelé druhé ceny loňského kola šumperské soutěže (kategorie od 16 let). Melodram Nepovídej (Martin Hybler / Daniel Soukup) se odehrává na pozadí telefonického rozhovoru a líčí typické problémy komunikace dnešní mládeže. Hlavní reálná mužská postava Martin – v podání Viktora Valíčka (recitace) vede dialog s imaginární ženskou postavou Katkou – v podání Aleny Svobodové (klavír). Interpretům se podařilo vystihnout různé polohy obou postav příběhu: od škádlení až k hádce mezi zamilovanými mladými lidmi. Jejich podání bylo přesvědčivé a získalo si sympatie obecenstva.

Viktor Valíček, foto MFKM

Po přestávce byl na koncertě představen další projekt inspirovaný činností Společnosti Zdeňka Fibicha. Melodram pro školy je projektem Lenky Přibylové, která navázala na pravidelně konané Tvůrčí dílny melodramu organizátorů soutěže. Se svými studenty Katedry hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem navštěvuje základní školy a prostřednictvím seminářů přináší melodram do školních lavic. Daný hudebně dramatický žánr je vděčným prostředkem, jak budoucí pedagogy učit přednesu, práci se skladbou a mezioborové interakci. V podání Evy Hromasové a Hany Řánkové (recitace) a klavíristy Václava Krahulíka zazněly skladby Petra Ježila či Zdeňka Zahradníka. Předpokladem k tomu, aby melodramy mohly recitovat i děti, je jejich snadné provedení, krátký rozsah a tematika určena nejmladšímu interpretovi. Tyto atributy přináší dětská poezie Josefa Kainara, Jiřího Žáčka či Jarmily H. Čermákové. Vyniká zvláště obrazivou a hudební funkcí básnického výrazu, což přímo k melodramatickému uchopení vyzývá. Přednes vysokoškolských studentek byl (i přesto, že nejsou profesionálními herečkami) velmi svěží.

Ivana Guznarová, foto MFKMCelé nedělní odpoledne uzavřel klasický melodram Štědrý den (Z. Fibich / K. J. Erben) v podání studentky Pražské konzervatoře Nikoly Heinzlové. Za klavír usedl Daniel Wiesner, který má s melodramem bohaté zkušenosti. Svojí interpretací umocnil dramatickou polohu Erbenovy balady. Pořadatelkám koncertu Martě HrachovinovéVěře Šustíkové se podařilo dramaturgicky navázat nejenom na blížící se vánoční svátky, ale také uctít melodram v jeho klasické, čisté podobě.

Předposlední koncert letošního ročníku přináší svědectví, že letitá snaha o propagaci tohoto žánru v českých zemích nese své ovoce. Příští rok nás čeká jubilejní, již 20. ročník festivalu a my se můžeme těšit na novou generaci interpretů, skladatelů a pedagogů, kteří se melodramem nechali okouzlit a jeho půvab předávají dál.

 

Sdílet článek: