pátek, 19. listopad 2021

Odložený debut Zoltána Fejérváriho s Českou filharmonií přinese Bartóka, Martinů a Dvořáka

Napsal(a) 

Zoltán Fejérvári, foto Balázs Borocz Zoltán Fejérvárifoto: Balázs Borocz

Klavírista Zoltán Fejérvári, jeden z nejpozoruhodnějších maďarských hudebníků nejmladší generace, poprvé vystoupí s Českou filharmonií ve dnech 24. až 26. listopadu. Pod vedením hlavního hostujícího dirigenta Tomáše Netopila provede Bartókův Třetí klavírní koncert, který orámují Předehra pro orchestr Bohuslava Martinů a Legendy Antonína Dvořáka.

Zoltán Fejérvári v roce 2017 zvítězil v Mezinárodní hudební soutěži v Montrealu a získal stipendium nadace Borletti-Buitoni. András Schiff ho přizval do projektu Building Bridges pro výjimečné pianisty a na pozvání Mitsuko Uchidy se dvakrát zúčastnil festivalu Marlboro. Debutová nahrávka Zoltána Fejérváriho vydaná v lednu 2019 je věnována skladbám Leoše Janáčka. S Českou filharmonií se měl ve Dvořákově síni Rudolfina poprvé setkat v polovině března 2020, plánované vystoupení však překazila první vlna pandemie. Debutově tak s prvním českým orchestrem vystoupí až nyní s Bartókovým Třetím klavírním koncertem.

Béla Bartók napsal toto úžasné dílo na konci své těžké nemoci, v posledním období života, kdy ještě cítil naději. Klavírní koncert věnoval své ženě Dittě, čímž ještě zdůraznil, jak mimořádné místo mu přisuzuje ve svém celoživotním díle. Podobně významné místo skladba zaujímá i v mém živo­tě: každé její uvedení pro mě znamenalo rozhodující milník,“ vyznává se Zoltán Fejérvári.

První ze tří koncertů bude součástí festivalu Dny Bohuslava Martinů, v programu tedy nebude chybět kompozice tohoto skladatele. „Předehra Bohuslava Martinů je rozkošné dílko, které s oblibou uvádím na svých koncertech. Je plné radosti, energie a citu. Martinů jako by si jen užíval svého geniálního kompozičního mistrovství a vydává se do období baroka, které se mu stává bohatým zdrojem inspirace,“ vysvětluje hlavní hostující dirigent Tomáš Netopil. A doplňuje, že ho těší současné uvedení Legend Antonína Dvořáka, které jsou pro něj neprávem poněkud opomíjenými klenoty skladatelova symfonického díla.

Ve 126. sezoně České filharmonie se Tomáš Netopil k orchestru vrátí ještě jednou. Na počátku února uvede dramatické melodrama Médea od Jiřího Antonína Bendy.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.