Imaginativní smuteční kantáta Heinricha Schütze v Brně

Na druhý koncert své brněnské sezony, který proběhne ve středu 16. října v barokním kostele sv. Michala, si připravil soubor Czech Ensemble Baroque mystickou pohřební kantátu Musikalische Exequien německého skladatele a varhaníka Heinricha Schütze. Výrazně imaginativní a intimní smuteční skladba bude konfrontována s jiným dvojsborovým motetem, tentokrát však autora takřka neznámého, Johannese Schimracka, neboli Jána Šimráka. 

Heinrich Schütz složil kantátu Musikalische Exequien pro významnou příležitost, kterou byl pohřeb panovníka Heinricha Posthumuse Reußa. Ze tří částí, jež mají být zařazeny do zádušní mše, je první založena na četných pasážích Bible, následuje moteto pro dva sbory vztahující se k textu kázání a vyznání Simeonovy víry „Pane, nyní můžeš svého služebníka propustit v míru“, kterému vzdálený sbor – jakoby z nebe – odpovídá „Blahoslavení mrtví“. 

Ján Šimrák byl slovenský skladatel z 1. poloviny 17. století. Již v době svého působení ve Spišském Podhradí se stal uznávaným komponistou a dobové prameny ho chválí i jako vynikajícího organistu. Koncem 17. století, po násilné rekatolizaci, však jeho dílo upadlo v zapomnění a oživily ho až moderní muzikologické výzkumy. Mezi 54 skladeb, které se zachovaly do dnešní doby, patří především rozsáhlejší vícehlasá díla pro osmi, dvanácti až dvacetihlasá vokální nebo vokálně instrumentální tělesa. Takové je i moteto Jauchzet dem Herren, které uslyšíme v kostele sv. Michala. 

Skladby zazní v provedení Czech Ensemble Baroque Choir se sbormistryní Terezou Válkovou a hostujícího slovenského souboru Le nuove musiche s uměleckým vedoucím Jakubem Mitríkem. Jako sólisté vystoupí například Pavla Radostová, Lucie Netušilová Karafiátová, Martin Ptáček či Jakub Kubín. Na theorbu zahraje Jakub Mitrík, na varhany Marek Čermák a Mateusz Kowalski vezme do rukou violu da gamba.

Koncert proběhne v rámci cyklu staré hudby Bacha na Mozarta!, který se dramaturgicky věnuje velkým kantátovým, oratorním, operním i symfonickým titulům z období renesance, baroka a klasicismu ve stylové interpretaci na dobové nástroje.

Sdílet článek: