Sluha Figaro se vrací na jeviště Národního divadla s Adamem Plachetkou v hlavní roli

Opera Národního divadla pokračuje ve své aktuální sezoně další ze svých plánovaných jedenácti premiér: 7. října uvede Rossiniho Lazebníka sevillského, který je jednou z nejúspěšnějších operních komedií. Pod režijním vedením Magdaleny Švecové a pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka se divákům představí Petr Nekoranec, Adam Plachetka, Jiří Sulženko, Arnheiður Eiríksdóttir a řada dalších.

Úspěch operní komedie z roku 1816 tkví nejen v chytlavých melodiích, ale také v Beaumarchaisově předloze, v níž poprvé představil důvtipného sluhu Figara a jeho pána, hraběte Almavivu. Na rozdíl od Mozartovy neméně slavné Figarovy svatby, kde se obě postavy dostávají do vzájemného konfliktu, zde stojí bok po boku, aby pro hraběte dosáhly vytčeného cíle – krásné Rosiny. Už čtyři roky po premiéře v římském Teatro Argentino v roce 1816 uvedlo Lazebníka v německém překladu pražské Stavovské divadlo. O premiéru v češtině se tamtéž zasloužil v roce 1825 autor mj. nápěvu české hymny, skladatel a dirigent František Škroup. Na repertoár Prozatímního divadla se dílo dostalo hned v jeho první sezoně a odtud pak přešlo i na jeviště Národního divadla, kde byl až dosud uvedeno ve více než deseti inscenacích.

Magdalena Švecová, foto Vojtěch Havlík

Nejnovějšího provedení Lazebníka sevillského se ujala operní režisérka Magdalena Švecová, která v minulosti pro Národní divadlo nastudovala jednu z nejdéle hraných inscenací Prodané nevěsty (2008). V roce 2018 zde rovněž inscenovala Mozartovu Figarovu svatbu, která byla vřele přijata také na japonském turné v roce 2019. „Lazebník sevillský je pro mě dílo plné italského slunce. Je to commedia dell’arte ve velmi typické a čisté podobě. Příběh je velmi průzračný a umožňuje spojení Rossiniho živelnosti s rozehráním konkrétních postav, vztahů a situací,“ říká Švecová a dále přibližuje svou režijní koncepci: „Během celého děje se snažíme být hodně hraví a prostor udržet co nejčistší, aby dával vyniknout kostýmu, herci a situaci. Španělský nádech jsme zachovali v barvě i vzoru a přidali jsme několik jemných detailů, například kaktusy, jimiž se obklopuje Bartolo. Přestože koncepce je víceméně klasická, nacházíme zde i soudobé prvky a motivy, kterým by měl porozumět současný divák.“

Roli hraběte Almavivy nastudovali Martin Šrejma a Petr Nekoranec, který je od této sezony novou posilou Opery Národního divadla. Rosinu, která se stane objektem touhy mladého hraběte, ztvární islandská mezzopranistka Arnheiður Eiríksdóttir v alternaci s Michaelou Zajmi. Právě dva výše zmínění umělci – Petr Nekoranec a Arnheiður Eiríksdóttir – se probojovali do finále prvního ročníku mezinárodní operní soutěže Vincerò World Singing Competition, které se uskuteční na konci října 2021 v Neapoli. Zástupci všech velkých operních domů i odborníci z řad kritiky budou vybírat mezi nejlepšími mladými operními umělci z celého světa.

V hlavní roli sluhy Figara se divákům představí Adam Plachetka, který naznačil, komu by tento divácky oblíbený operní kus doporučil: „Lazebník sevillský je jeden z pilířů repertoáru na celém světě. Doporučit bych ho mohl vlastně každému: pro mladé by měl být zábavný a ne příliš dlouhý, fandové zase mohou ocenit virtuózní pasáže, hudební zpracování a inscenaci.“ V roli mazaného sluhy vysotupí Pavol Kubáň nebo Svatopluk Sem. Role Bartola, jehož pichlavou vášní jsou v nové inscenaci kaktusy, byla svěřena Jiřímu Sulženkovi a Miloši Horákovi. Kostýmy pro novou inscenaci navrhla výtvarnice Kateřina Štefková, autorem scény je David Janošek, talent české scénografie posledních let. Hudebního nastudování Lazebníka sevillského se ujal hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav Kyzlink. Rossiniho operu uvede Opera ND premiérově ve čtvrtek 7. a v neděli 10. října od 19:00 v historické budově Národního divadla.

Sdílet článek: