Berg zahraje Sníh

Orchestr BERG v pondělí 5. března zahájí svou 18. sezonu celovečerní kompozicí Schnee (Sníh) dánského skladatele Hanse Abrahamsena. Koncertu, který se uskuteční v Českém muzeu hudby, předchází zvuková performance s hudbou, která Sníh přímo či nepřímo inspirovala. 

Když se dánský skladatel Hans Abrahamsen (* 1952) na konci 80. let minulého století dostal do tvůrčí krize a na celých deset let přestal psát novou hudbu, sotva si dovedl představit, jaký úspěch mu přinese nové tisíciletí. Skládá svrchovaně osobitou hudbu a dočkal se obrovského uznání od kritiků, posluchačů i samotných hudebníků. O uhrančivé monumentální skladbě Schnee napsané pro freiburský ensemble recherche se už krátce po premiéře v roce 2008 začalo mluvit jako o „novodobé klasi­ce“. Písňový cyklus Let me tell you komponovaný na objednávku Berlínských filharmoniků pro sopranistku Barbaru Hannigan v roce 2013 se dočkal mnoha provedení v Evropě i Spojených státech,“ píše Josef Třeštík ve skladatelově profilu, který vyšel v HARMONII 11/2016.

 

Sled deseti kánonů je přerušen celkem třemi intermezzy, během kterých hudebníci přelaďují své nástroje. Postupně tedy jako by se smršťoval čas – dvojice kánonů jsou čím dál kratší – a mění se ladění – do hry vstupují mikrointervaly. Úvodní téma Schnee přitom vzniklo vlastně náhodou. Skladatel si pohrával s tématem Bachova Umění fugy a dokomponoval k němu protihlas. Následně Bachovo téma ,zahodil´ a onen protihlas – teď už jen k imaginárnímu subjektu – se stal novým, samostatných tématem. Podnětů z nejrůznějších stran najdeme ve Schnee mnoho – krom Bacha třeba Debussyho klavírní preludium Stopy ve sněhu nenápadně citované ve třetím páru kánonů nebo Jízdu na saních z Německých tanců Wolfganga Amadea Mozarta, ze které si Abrahamsen vypůjčil rolničky ve čtvrté dvojici kánonů,“ popisuje Třeštík Abrahamsenovu kompozici.

Sdílet článek: