Piková dáma a Lazebník sevillský – ostrá a vtipná sociální kritika ve Vídni

Vídeňská státní opera se po dvou letech vrátila ke starší inscenaci, kterou v roce 2007 režírovala Bulharka Vera Nemirova a hudebně nastudoval japonský dirigent Seiji Ozawa. Letošní nové pěvecké obsazení opery Piková dáma Petra Iljiče Čajkovského je schopné na jevišti německého scénografa Johannese Leiackera rozehrát silné psychologické drama.

Když vytvořila Nemirova vizualizaci, otevřeně přiznala v rozhovoru s dramaturgem Oliverem Lángem pro tištěný výpravný program k představení, že tříaktové dílo ruského romantického skladatele Petra Iljiče Čajkovského, které složil na libreto stejnojmenné povídky Alexandra Sergejeviče Puškina a uvedl slavnostně na premiéře 19. prosince 1890 v St. Petěrsburgu v Mariinském divadle, není  romantické. Nemirova vyhraněně vnímá sociálně kritický pohled na svět, který v opeře symbolizuje lokální zasazení děje do St. Petěrsburgu, jež je podle ní dodnes městem velkých sociálních protikladů.

foto Michael Pöhn/Wiener StaatsoperO nadčasovém příběhu režisérka soudí, že nemá hlavní postavu, nýbrž osudově propojené figury.  Letošní obsazení nabídlo přední pěvce ze zahraničí, na scéně zpívali lotyšský tenorista Aleksandrs Antonenko (Heřman), nizozemská sopranistka Barbara Haveman (Líza), slovinská  Marjana Lipovšek (Hraběnka), islandský barytonista Tómas Tómasson (Hrabě Tomskij, Plutus), německý barytonista Markus Eiche (Kníže Jeleckij). Orchestr Vídeňské státní opery v představeních řídí již od roku 2013 slovinský dirigent Marko Letonja a dlouholetý rakouský sbormistr Thomas Lang nese zodpověnost za Sbor Vídeňské státní opery.   

Naopak vtipnou kritiku mezilidských vztahů plnou milostných zápletek nabízí divadlo v produkci mistrovské komické opery italského romantického skladatele Gioachina Rossiniho. Operu Lazebník sevillský skladatel složil v roce 1816. První rakouská scéna divákům předkládá jedinečnou ukázku  režijní tvorby svého dlouholetého významného německého kolegy.

Režisér Richard Bletschacher působil režijně a dramaturgicky ve Vídeňské státní opeře od roku 1959 a v období 1982 – 1996 zastával post šéfdramaturga. Divadlo uvádí operu v inscenačním konceptu Günthera Rennerta. Libreto vycházející z Beaumarchaisovy komedie napsal Cesare Sterbini. Premiéra se konala 20. února 1816 v Římě na scéně Teatro di Torre Argentina. Ve Vídni se hraje Bletschacherova nová produkce již od 17. března 1981 a stala se kultovní divadelní a společenskou záležitostí, 19. února 2015 zaznamenala dokonce v pořadí 405. představení. V tiulních rolích se střídá často obsazení. Další jarní představení 19. března 2015 (dirigent Jean-Christophe Spinosi, Figaro – Marco Caria, Rosina – Margarita Gritskova, Hrabě Almaviva Javier Camarena), 7. a 12. května 2015 (dirigent Michael Güttler, Figaro – David Pershall, Rosina – Rachel Frenkel, Hrabě Almaviva Dmitrij Korchak) si nenechte ujít, protože stojí za  vidění a návštěvu divadla v rakouské metropoli.

Sdílet článek: