středa, 18. březen 2015

Janáčkův duch a Martinů oběšenec. JAMU chystá premiéru.

Napsal(a) 

Eliška Ouředníčková a Jiří Miroslav Procházka v opeře Zhasnutí Eliška Ouředníčková a Jiří Miroslav Procházka v opeře Zhasnutí

Komorní opera Hudební fakulty JAMU uvede v jednom večeru jazzovou operu Slzy nože Bohuslava Martinů z roku 1928 a světovou premiéru díla Zhasnutí od mladého skladatele Jiřího Najvara, který osobně vystoupí i jako dirigent. Premiéry se uskuteční v sobotu 21. března a v neděli 22. března.

Jednoaktové opery od jejich vzniku dělí bez mála století. „Oba tituly jsou ale moderní díla a souvisí spolu v našem případě i výpravou,“ uvedla režisérka Zuzana Fischerová, která v tomto projektu absolvuje bakalářský stupeň operní režie na JAMU. Oba jmenované tituly budou na jevišti propojeny vizuálně scénografií a kostýmy hostujícího Davida Janoška jinak studenta činoherního herectví. „Pracoval jsem s naoko luxusními a také s průhlednými materiály třeba s křišťálem. Ale není zlato, co se třpytí,“ poznamenal. Janošek dále ve své symbolistní a variabilní scénografii používá kupříkladu figuríny a kufry, ve kterých budou obyčejné věci z normálního života. „Lišíme se zavazadly, které si táhneme v životě jako břemeno,“ dodává.

Opera Slzy nože snoubí moderní kompoziční styl tehdejší Paříže s prvky jazzu a swingu. Jednoaktová surrealistická hříčka z pařížského období Martinů s libretem předního francouzského surrealisty Ribemont-Dessaignese se točí kolem lásky mladé dívky k oběšencovi, kterého oživí Satan. Opera si pohrává i s dadaistickou poetikou dialogů tří postav. Režisérka Zuzana Fischerová prozrazuje, že příběh je zasazený do výlohy exkluzivního obchodu mezi snůšku figurín: „ Postavy jsou uzavřené ve své světě, jakémsi akváriu, kde řeší jen svůj malý kousek reality a nevnímají, že svět je o mnoho větší.“ Slzy nože doprovodí studentský orchestr složený z patnácti hráčů, v němž vedle houslí, violoncella, hoboje, saxofonu, trubek a pozounů zazní i fagot, banjo, akordeon, klavír nebo tam-tam.

Opera Zhasnutí  bude uvedena ve světové premiéře. Její autor a v této inscenaci i dirigent Jiří Najvar je posluchačem 3. ročníku oboru Kompozice na Hudební fakultě JAMU. „Bylo mi třiadvacet, když jsem předloni operu komponoval a zajímalo mě, po jakém autorovi by sáhl v tomto věku Leoš Janáček. S kolegou libretistou Michalem Trávníčkem jsem vybral Lermontovovu poému Démon. Určující hlavní dějový proud této opery symbolicky odkazuje na Janáčkovo rusofilství,“ poznamenal autor. Duch Janáčka alias Průvodčí se tomto díle objeví i na jevišti. „Hudba je velmi experimentální, zkoušel jsem nejbizarnější metody. Jde o nezvyklé spojení nástrojů jako akustická kytara, sopránový saxofon, elektronika, pikola, harfa a cembalo,“ uvedl Najvar. Zhasnutí si podle něj všímá problematiky vytrácející se mezilidské komunikace ve prospěch virtuálních „náhrad“. V opeře vystoupí kromě šestnácti sólových zpěváků i čtrnáctičlenný mužský jevištní sbor. Hraje Janáčkův akademický orchestr, v hlavních rolích se představí Tereza Maličkayová, Iryna Shevchuk, Jana Vondrů, Tadeáš Hoza, Eliška Ouředníčková, Barbora Čechová nebo Jiří Miroslav Procházka.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.