pondělí, 26. červenec 2004

Večer plný překvapení

Napsal(a) 

Večer s překvapením - pod tímto pojmem si lze představit ledacos, záleží na bujnosti fantazie, míře excentričnosti, vkusu. Nepochybně ale tušíme, že půjde o akci spojenou se zábavou. Pohled na program třetího koncertu brněnského cyklu staré hudby s názvem "Barbara Maria Willi uvádí" (26. 4., Konvent milosrdných bratří) mohl v posluchači vyvolat zcela opačný dojem. Překvapení ani nenáročnou zábavu jména C. Ph. E. Bach, A. Kraft, J. K. Vaňhal, J. Haydn a C. Kreutzer neevokovala, naopak dávala tušit, že bude třeba se brodit ne vždy záživnými formotvornými vodami klasicismu. Opak byl pravdou a počínaje vtipným úvodem, kdy B. M. Willi představila svůj zbrusu nově zrestaurovaný kladívkový klavír z roku 1797, byli posluchači postupně přesvědčováni, že není nic zábavnějšího než hudba, které právě naslouchají. Barbara M. Willi, Eric Hoeprich - klasický klarinet a Marek Štryncl - violoncello dokázali skladbám dodat vtip, jiskru i šarm, jaké bychom v nich ani nehledali, navíc jejich nástroje v bezchybně dokonalé interpretaci zněly natolik barevně, že bylo zvukově stále co objevovat. To se projevilo i v překvapivém bluesovém přídavku Gloomy Sunday , u něhož chyběl snad už jen "v baru houstnoucí dým." Následně přidané Rondo - allegro Kreutzerova Tria op. 43 poté vyznělo skoro absurdně, umělci ale přidali ještě více humorného nadhledu a posluchači měli zcela určitě cestou domů nad čím přemýšlet.

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.