pátek, 27. září 2002

Tajemný muž před Rudolfinem

Napsal(a) 

tajemný muž před Rudolfinem tajemný muž před Rudolfinem
Kdo je ten muž úplně vlevo, to víme. Je to Manažer. Manažer druhé třídy. Manažeři první třídy nemusí nosit černé brýle proto, aby znemožnili partnerovi vyčíst úmysly z jejich očí. Jejich pohled je dokonale němý. Ústa nikoli. Nedávno jsem se s jedním takovým zahraničním topmanažerem setkal. Zvláštním způsobem používal sloves "mít" a "dělat". Říkal (jména vybírám náhodně): "Mám Gruberovou, Mutterovou a Pletněva. Z vašich mám Ženatého. Beňačkovou ještě nemám, ale dělám na ní. Ale Koženou jsem udělal." Málem jsem se z toho pána také udělal, hlavně z toho jeho přesvědčení, že bez jeho otcovské péče by nebozí umělci v tom široširém světě nevěděli kudy kam. Čeští kulturní manažeři chodí většinou bez maskovacích brýlí, ač by některým docela dobře padla i gangsterská kukla. Třeba těm, kteří se starají o to, aby se jejich svěřenec otočil nejméně třikrát ročně ve všech bulvárních plátcích a vymetl i ta nejstupidnější televizní show. Manažer má propagovat umění svého klienta a ne ho rekvalifikovat na klauna. Několik týdnů před Pražským jarem mě jeden mimopražský posluchač překvapil dotazem: "Co říkáte na toho Judu Makabejského? Slyšel jste ho? To je nějak ohromně úspěšná skladba že?" Musel jsem odpovědět, že jsem dílo neslyšel, protože ještě nemělo premiéru. Dobrý marketing dokáže udělat skladbu úspěšnou ještě dříve, než zazní. To je paradox informační doby. Skladateli to ovšem situaci neusnadňuje: premiéra musí dokázat, že si dílo takovou kampaň zasloužilo. Tentokrát se tak stalo, ale může to dopadnout i opačně: bublina splaskne s ještě větším humbukem, než byla nafouknuta. Zpět k fotografii.

Zcela vzadu, hned u schodiště Rudolfina, je Fotograf. Na významných koncertech vídáme při práci noblesní pány s vybraným chováním, s fotoaparáty zabalenými do černých plédů, aby jejich cvakání nerušilo uměleckou produkci. Takový je pan Chrapek, takový byl i pan Bohumil Beníček, který ovšem sedával na pódiu s pozounem, fotoaparát vždy po ruce. Pořadatelé by do sálu ani nikoho nekultivovaného nepustili. Jiné je to s televizí. Ta je vpuštěna vždy. Svobodovi zpravodajci a umělecké štáby od pánů Sýkory a Smetany se chovají slušně, ale přijdou­li oni hoši v dlouho nepraných džínách, kteří obstarávají materiál pro různé kulturní i nekulturní magazíny, neváhají zcela opanovat pole a z platících diváků udělají v lepším případě kompars. Pořadatelé to trpí, protože tu jde o "promo". A konečně se dostáváme k třetímu muži, tomu v popředí. Kdo to může být? Fotograf věnuje svou pozornost právě jemu, čili zřejmě někdo významný. Na druhou stranu Manažer kráčející za ním si drží nos, jako by z onoho muže vycházel nějaký nepříjemný odér. Možná je to bezdomovec v saku z Armády spásy, který každý den spí někde jinde. Jeho výraz je ovšem energický a jde­li o tuláka, zřejmě pevně stojí v čele pouliční komunity, kterou patřičně diriguje. Je vcelku pohledný a jistě má úspěch u žen, kvůli nimž neváhá jít do konfliktu. A tak zbývá vyřešit poslední otázku: Kdo je onen tajemný muž, kterého v roce 1966 Bohumil Beníček vyfotografoval spolu s dvěma jinými muži před pražským Rudolfinem? Za pomoc při zjištění totožnosti neznámé osoby vypisujeme odměnu 1 CD od HARMONIE a dárkové předměty od stanice Český rozhlas - Vltava pro prvních deset pisatelů. Děkujeme za pomoc při pátrání!!! (Na dopis nebo pohled s odpovědí napište heslo "Bezdomovec" a nezapomeňte na svou adresu.)

Autor fotografie: Bohumil Beníček Po absolvování Pražské konzervatoře se stal pozounistou Karlovarského symfonického orchestru, poté působil v Armádním uměleckém souboru jako fotograv a pozounista. V roce 1958 nastoupil do Symfonického orchestru Československého rozhlasu, působil i jako sólista a komorní hráč. Během koncertů pořizoval fotografie spoluhráčů a slavných dirigentských osobností. Během života uspořádal řadu úspěšných výstav a vydal knihu Kamera v dur.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.