Pod rohožkou: dirigentka Miriam Němcová

Je to zvláštní, ještě nedávno bych označila svůj životní styl za hektický. Všechno stihnout, nic neodmítnout, koncerty, zkoušky, záskoky, zájezdy. Když se nám ale narodila před dvěma a půl léty dcera, musel náš život dostat řád a klidnější životní rytmus. Člověk zjistí, že nemůže a nemusí mít úplně všechno a hierarchii hodnot si trochu přehází.

Životní filozofie

Co má být, to bude. V tom jsem fatalistka, s tím, že nahoře to určitě Někdo kontroluje. Na druhou stranu jsem ale přesvědčená, že je každý svého štěstí strůjcem. Tím chci říct, že už jsem se dávno vzdala ideálu, že by mi někdo hlavně v profesních věcech pomohl a spoléhám se jen na sebe.

Rodina

Pro mě je pohoda v rodině to nejdůležitější, co může být. Když občas něco neklape, stojí mě to v pracovním životě moc vnitřní energie nedat najevo, že je něco špatně. Na dirigentovi nesmí být poznat, že má nějaké problémy, nedej Bože, aby si na orchestru vyléval zlost. Mám manžela, dceru, maminku – babičku a psici Niki. To je můj svět a zázemí, na kterém se pak, když to všechno funguje, dá stavět a podnikat spousta dalších věcí.

Oblíbené místo

Už několik let jezdíme do Beskyd na Horní Bečvu, kde si pronajímáme u kamaráda domeček pod přehradou. Je tam nádherná příroda, prima lidi, valašské jídlo a pití jako například kyselica, halušky, borovička. Jinak miluju moře a sluníčko, na rozdíl od mého muže. Já byla v Tunisu šťastná, on se tam trápil.

Cestování

Cestování mám moc ráda. Chtěla bych se podívat do Portugalska, Jižní Ameriky a vrátit se někdy na Sicílii.

Oblíbená kuchyně

Mám ráda středomořskou a orientální kuchyni. Nejsem obdivovatelkou těžkých českých jídel, ale k pivu si dám ráda nakládaný hermelín nebo utopence. Vařím ráda, jenže můj manžel dodává, že špatně, takže když se chce najíst, musí si uvařit sám. Je pravda, že vaří výborně.

Hobby

Kromě hudby a rodiny zatím žádné.

Jak si odpočinu

S knížkou.

Televize, knihy, výtvarno, divadlo

Když pominu Večerníčka a zprávy, přestala jsem se téměř úplně dívat na televizi a začala jsem zase po dlouhé době číst. Jedna z mých nejoblíbenějších knih je Kniha o životě a smrti od Axela Munteho, jinak mám ráda biografie a klasické detektivky. Dřív jsem hodně chodila na výstavy, teď to nestíhám. Ale miluju Rodina, Bílka, impresionisty, Chagalla. Hodně mě ovlivnila stáž v Paříži, prolezla jsem tam snad všechny galerie a muzea, co se daly. Mám moc ráda divadlo, kromě opery, kterou mám samozřejmě v popisu práce, i balet a činohru.

Hudba k poslechu

Musím říct, že si doma klasiku kromě studijních účelů moc nepouštím. Nejsem schopna si u ní odpočinout a odpoutat se od kontrolování a posuzování intonace, interpretace, střihu. Mám ráda klasické muzikály, flamenco a naše, francouzské a italské písničkáře.

Vztah ke sportu

Můj vztah ke sportu je velmi kladný, jen to na mně bohužel není vidět. Dřív jsem hodně lyžovala, letos jsem zůstala se Štěpánkou u bobování. Také poctivě chodím na dlouhé procházky s pejskem a s kočárkem.

Technika, počítače, internet

Absolvovala jsem týdenní počítačové a internetové školení a dokonce jsem úspěšně udělala závěrečný test. To považuji za jeden ze svých největších úspěchů v životě a mám pocit, že jsem se zařadila do společnosti. Nicméně psychickou závislost na počítačích nechápu a odmítám. Internet je věc úžasná, jen se bojím jeho zneužití.

Politika

Sleduji. Jsem od začátku „klausovec“, takže teď jsem aspoň spokojena s volbou prezidenta.

Jiné povolání

Volila bych znovu dirigování. Když mi bylo dvacet, byla jsem přesvědčená, že mi patří svět. Pak přišly úspěchy, pády, je to pořád v naší branži dokola, ale je to krásná profese. Neměnila bych. Jako malá jsem chtěla být zpěvačkou, baletkou, herečkou. Zvláštní na tom je, že se mi to vlastně všechno trochu splnilo, protože si myslím, že dirigent má z každé téhle profese něco umět.

SRDCOVÁ SEDMA

1. J. Offenbach: Les Contes d'Hofmann (Domingo, Gruberova, Orchestre National de France, Ozawa; DG 1989)

2. G. Puccini: La BohÉme (Domingo, Caballé, Milnes, London Philh. Orch., Solti; RCA Victor 1974)

3. J. Haydn: The Creation (The Monteverdi Choir, The English Baroque Soloists, Gardiner; DG 1996)

4. G. Rossini: Petite Messe Solennelle (Ricciarelli, Zimmermann, Carreras; Philips 1983)

5. G. Rossini: La Cenerentola (Berganza, Alva, Capecchi, Abbado; DG 1972)

6. A. Dvořák: Symfonie č. 8 (Wiener Philharmoniker, Maazel; DG 1982)

7. J. Haydn: Symfonie č. 6, 7, 8 (Nothern Chamber Orchestra, Ward; Naxos 1993)