pondělí, 16. červen 2008

Karlheinz Stockhausen

Napsal(a) 

Karlheinz Stockhausen Karlheinz Stockhausen

22. 8. 1928 - 5. 12. 2007

Německý skladatel Karlheinz Stockhausen je do hudební historie 20. století zapsán jako jeden ze tří nejvýznamnějších evropských hudebních modernistů - vedle Francouze Pierra Bouleze a Itala Luciana Beria. Už za svého života se stal legendou. Sázel na experiment a dokázal si najít množství způsobů, jak jej v hudbě uplatnit. Průvodcem mu při tom byla věda - metodologicky i jako cesta poznání. V práci s materiálem hudební kompozice zohledňoval akustiku, fonetiku, informatiku, psychologii. V padesátých letech byl jedním z protagonistů elektroakustické hudby - působil ve slavném Studiu pro elektronickou hudbu Německého rozhlasu v Kolíně nad Rýnem. Přednášel v Darmstadtu i jinde v Evropě, ve Spojených státech a v Asii, vyučoval kompozici a vedl kurzy nové hudby v Kolíně a od roku 1998 v Kütenu, kde si počátkem 60. let nechal postavit dům.

Jeho skladatelský odkaz zahrnuje přes 350 děl. K nejznámějším skladbám patří elektronický Zpěv mládenců v peci ohnivé , Gruppen pro tři orchestry (poslech údajně evokuje prožitek "pohnutí vesmíru"), Kontakte , Prozession , Aus den Sieben Tagen , Für kommende Zeiten , Mantra , Ylem , Zvěrokruh . V letech 1977 - 2003 pracoval na monumentálním operním cyklu Licht (Světlo), filosoficky kopírujícím cyklus dnů v týdnu. Poté zahájil práci na dalším cyklu založeném na sledu hodin během dne - Klang (Zvuk). Dokončil z něho 21 částí.

Stockhausen měl pohnuté dětství, do něhož zasáhly válečné události. Jako sedmnáctiletý byl už sirotek. Ze dvou manželství měl šest dětí, syn Markus (1957) kráčí v otcových šlépějích. Na své cestě byl ovlivněn Messiaenem, Varesem, Webernem, ale také výtvarníky (Mondrian, Klee), sám široce ovlivnil nejen generace vážnohudebních umělců, ale také hudebníky z oblasti non-artificiální hudby. U nás se o Stockhausenovi - na rozdíl Luciana Beria - vědělo, zejména díky hudebníkům, kterým se podařilo využít přechodné politické uvolnění v 60.

letech a importovat k nám nejen Stockhausenovu hudbu, ale v podobě různě transformovaných vlivů i kontexty, v nichž fungovala.

Karlheinz Stockhausen měl své obdivovatele i odpůrce - a tak tomu nepochybně bude i dál, nebo alespoň ještě po nějaký čas. Jedno je nicméně jisté - hudba 20. století by bez něho nebyla tím, čím je.

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.

 

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.