pátek, 31. leden 2003

José Cura opera gala

Napsal(a) 

José Cura opera gala José Cura opera gala
Představovat José Curu netřeba - ani čtenářům HARMONIE, ani českým milovníkům opery. Charisma, osobní kouzlo a především nesmírný talent, akcentovaný pracovním zaujetím a inteligencí, činí z tohoto čerstvého čtyřicátníka umělce krajně přitažlivého. Argentinský rodák žijící v Madridu je umělecky doma na všech slavných operních scénách světa, zvolna a s rozmyslem postupuje od role k roli. V současné době upoutává pozornost jako Samson (Saint-Saëns: Samson a Dalila ), Othello (Verdi), Cavaradosi (Verdi: Tosca ), Alfréd (Verdi: La Traviata ), Ismael (Verdi: Nabucco ), Turiddu (Mascagni: Sedlák kavalír ), Canio (Leoncavallo: Komedianti ), Radames (Verdi: Aida ), Don José (Bizet: Carmen ). Úžasně průrazný, dramatický tenor, jemuž nechybí vřelý odstín lkavé lyričnosti, strhává publikum hlavními rolemi velkých oper a pověst dokonale přitažlivého hlasu provází jeho uměleckou cestu. Z mnoha publikovaných biografií víme, že Cura se k pěvectví dopracoval přes zpívání ve sboru (nikoli však operním), přes sbormistrovskou činnost a v neposlední řadě přes dirigování a kompozici, obory, které vystudoval v rodné Argentině. S přibývající pěveckou slávou se však José Cura nemíní dirigování vzdát, neboť povýšilo v jeho životě na touženého "koníčka". Pěvec se časově připoutal ke spolupráci se Sinfonia Varsovia, s níž plánuje koncerty a uskutečnil první gramofonovou nahrávku. Dne 31. ledna 2003 vystoupí José Cura ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. Při této příležitosti jsme pěvci položili několik otázek.

Celý hudební svět vás obdivuje jako pěvce, fascinován vaším hlasem a pěveckým výrazem. Vy sám se cítíte být též dirigentem. Popularita pěvce však dirigentství ve vašem životě zákonitě převyšuje - dirigentů jsou desítky, pěvce vašeho formátu spočteme na prstech. Jak se ke své profesionální dualitě stavíte vy sám? Jsem první pěvec, který byl v mém věku jmenován hlavním hostujícím dirigentem orchestru. Nemyslím si, že je to opravdová dualita, protože jedno doplňuje druhé. Není to jako třeba v případě tanečníka a ragbyového hráče v jednom momentu, což by mohlo být velmi nebezpečné a riskující. Ale v mém případě se to doplňuje perfektně.

Hodláte dirigování obětovat i konkrétní kus času svých uměleckých vystoupení? Neplánujete v budoucnu na jednom koncertu zpívat a dirigovat? V prosinci 2005 mám velké turné s Lausanne Orchestra ve Švýcarsku a na koncertech budou v první části árie a ve druhé symfonická hudba. Nebudu současně dirigovat a zpívat, ostatně jsem to dosud nedělal. Za prvé je to vyčerpávající a za druhé to vyžaduje víc zkoušek (i když například video projekt s London Symphony Orchestra z loňského roku je jiný, tam diriguji a zpívám současně). Ale nyní chci dělat "čisté" koncerty, chci to oddělit - když symfonie, tak symfonie, když zpívání, tak zpívání. Pokud nenastane speciální příležitost. Nechci lidi mást, že diriguji, protože zpívám. Líbí se mi myšlenka dirigování a zpívání v jednom programu, ale ne současně.

Mnohokrát jste odpovídal na otázky po pěveckých vzorech, na svůj názor na ně. Můžete vyjádřit své obdobné názory z oblasti dirigování? Kterých dirigentů současnosti si nejvíce vážíte? Dirigentů, kterých si vážím? Mnoho z nich už je mrtvých, mnozí žijí. Až za mnoho mnoho let se budu moci k tomu vyjádřit, nicméně velmi opatrně. Nikdy jsem se nezmínil, kdo mne ovlivnil jako pěvce, jak bych mohl říci, kdo mne ovlivňuje jako dirigenta! Je mnoho jmen, ale nepokouším se je uvést, vždyť jména jsou vždycky jen důvodem k nedorozuměním. Vážím si mnoha lidí.

Přijal jste dirigentskou spolupráci ve Varšavě jako občasnou nebo jako spolupráci pravidelnou? Dovolovalo by vám časové vypětí se zpěvem věnovat se ještě soustavně dirigentské práci? Přemýšlel jste o tom, jak tuto situaci řešit? Moje práce s Sinfonia Varsovia je velmi intenzivní, řada koncertů v tomto roce, nahrávání v následujících dvou letech - Rachmaninov Druhá symfonie , Beethoven Pátá , právě nyní jsem nahrával [rozhovor proběhl 23. 11.] , příští podzim to bude vydáno. Obojí, dirigování i zpívání, užírá mnoho času a jsou to různé a nesnadné aktivity. V termínech by to potřebovalo rozšířit energii i čas. Zpívám osmdesát představení za rok a to je dost. Dirigování mi bude dovolovat méně zpívat a jestli je teorie správná, můj hlas mi zase dovolí déle zpívat.

Máte pocit, že vám profese dirigenta pomáhá při pěvecké interpretaci? Profese dirigenta mi samozřejmě pomáhá stoprocentně. Někteří dirigenti mi říkají - dirigovat tebe je jako dirigovat další nástroj v orchestru, začneš a skončíš stejně s ním. A to je pro mne velká pochvala. Zpěvák ve mně ovlivňuje dirigenta, pokud jím právě jsem. Třeba instinktem pro přirozené frázování, které má zpěvák mnohem silnější než instrumentalista. Když obrátíte tento instinkt do dirigování, udělá to přímo peklo v různostech!

Váš pražský koncert, na nějž se nesmírně těšíme, je pěvecký. Lze předpokládat, že vás někdy poznáme také jako dirigenta? Pražské vystoupení je tenorový recitál, tam mne nemůžete vidět jako symfonického dirigenta. Ale budu možná dirigovat nějakou předehru a už teď vím, že to bude velice hezká spolupráce.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.