čtvrtek, 21. srpen 2003

Fejeton Lukáše Hurníka: Síla hudby

Napsal(a) 

Fejeton Lukáše Hurníka: Síla hudby Fejeton Lukáše Hurníka: Síla hudby
Ta slečna na obrázku vypadá opravdu unaveně... Koutky pokleslé, pravá ruka bezvládně visící, pohled upřený do prázdna. Co ji tak znavilo? Výšlap na vrchol hory s třicetikilovým batohem na zádech a převýšením 1200 metrů? Nikoli. Zmohla ji hudba. Pravděpodobně nějaké oratorium nebo vokální symfonie se sborem, sólisty a orchestrem. Možná Mahlerova Druhá symfonie , v níž po pětačtyřiceti minutách, když už si myslíme, že dílo končí, teprve začne zpívat sbor... S hudbou je to jako s lidmi. Někdo vás dokáže nabít energií, jiný vás po několika hodinách vyždíme do poslední kapky, pokud se dáte. Správnému vnímání hudby se odborně říká apercepce. Vnímatel by měl vyvíjet tvořivou aktivitu, která vychází hudbě vstříc. Má hudbu konfrontovat s vlastními posluchačskými zkušenostmi, uvolnit emoce, snažit se alespoň trochu proniknout pod povrch skladby. To sice stojí trochu energie, která se ale vrátí v podobě silnějšího zážitku. Pokud ji neinvestujeme, zavalí nás veledílo svou veletíhou. Je pozoruhodné, že dramaturgové našich festivalů s oblibou zahajují své hudební slavnosti právě takovými velkotonážními opusy. Postavit na začátek několikadenního koncertního maratonu třeba Verdiho Requiem , čili mši za zemřelé, je povážlivě nehospodárné zacházení s posluchačskými silami.

S hudební energií se velmi sofistikovaně zachází v rozhlasech - zejména soukromých - při zařazování písniček do vysílání. Slouží k tomu počítačový program Selector. V jeho databázi je každá písnička popsána pomocí souboru parametrů vyjadřujících její tempo, délku, náladu atd. Na jejich základě pak počítač generuje sestavu písniček podle zadání hudebního dramaturga. Ten pouze zvolí, chce-li mít odpoledne "veselé", "slavnostní" nebo třeba "uvolněné" a počítač namíchá pořadí písní tak, aby vysílání působilo právě takto. Jeden z parametrů, popisujících skladbu, se jmenuje Energy. Pokud má písnička v této kolonce desítku, je přímo nabita emotivní silou. Škoda, že tento systém nepoužíváme u klasické hudby. Zajímalo by mě, jakou hodnotou Energy by byl klasifikován třeba Čajkovského Klavírní koncert ...

Zamysleme se ještě nad druhým smyslem sousloví "síla hudby". Silná hudba se ozývá v rockových klubech, v obchodech s oblečením pro teenagery, v hospodách a kavárnách, kde by si lidé spolu měli povídat, ale kvůli puštěnému rádiu nemohou. Boj proti tomuto nešvaru je posláním hudebně-ekologického sdružení při České hudební společnosti a měli by ho podpořit všichni, kteří si alespoň trochu váží základních kulturních hodnot. Setkal jsem se ale i s opačnou chybou: učitelka hudby pouští ve škole ukázky tak slabě, že nemají šanci na nikoho zapůsobit. Při Svatojánských proudech se přece musí třást tabulky v oknech! A pokud v posledním taktu Bolera nespadne obraz prezidenta republiky z hřebíku, je umělecký odkaz velkého Maurice pro školní mládež ztracen...

Dnešní člověk je vystavován působení nejrůznějších sil a tlaků. Musí jim čelit, uzavírat se před nimi, aby se nezbláznil. Hudba má prý léčivou sílu a možná, že některé z nás před blázincem naopak chrání. U každého léku je však třeba dbát na správné dávkování.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.