Chceme vyrábět spolehlivá piana, na která bude radost hrát

Ant. Petrof, Petrof, Ant. Dalibor, Weinbach, Rösler, Scholze, Fibich, Akord – to všechno je Petrof Brand Family. Prezidentka skupiny Petrof Zuzana Ceralová Petrofová je asi nejdynamičtější žena, jakou jsem poznal. Se starobylou firmou překonala několik krizí a nejenže je už dva roky na světě prémiový model Ant. Petrof, ale v areálu královéhradecké továrny vzniká nové kulturní centrum a aktivní marketing se zrcadlí nejen v dobré kondici firmy, ale i v zajímavých ohlasech ve světě. Dva aktuální příklady – v říjnu se Petrof úspěšně prezentoval na veletrhu Music China v Šanghaji a 3. listopadu se firma Petrof stala historicky prvním nositelem ceny Stříbrný lukostřelec – ČR, jež letos vznikla za účelem podpory a rozvoje rusko-českých vzájemných vztahů.

Paní Petrofová, před několika lety jste na hudebním veletrhu v Praze připomínala hrozbu čínské velkovýroby klavírů a problémy, z nichž jako hlavní mi přišlo kopí­rování. V říjnu se firma Petrof účastnila v Šanghaji veletrhu Music China. Jakou pozici má tedy v roce 2016 Petrof v čínském, potažmo asijském regionu? Firma PETROF má v současné době v Číně vybudovanou pevnou pozici respektovaného evropského tradičního výrobce. Ze všech pianovek v Evropě vyvážíme do Číny nejvíce kusů. Máme stabilní prodejní síť a naši obchodní partneři nás vnímají nejen jako „dovozce pian“ na čínském trhu, ale také jako šiřitele české a evropské kultury. Snažíme se, aby čínské publikum poznalo naše skvělé české pianisty, takže pro ně společně s našimi partnery připravujeme každoročně turné ve velkých čínských městech. Součástí jejich prezentace je kromě koncertů například výuka hry na klavír formou master classes. Jako každý rok i letos jsme se účastnili mezinárodního hudebního veletrhu China Music Faie v Šanghaji. Vystavovali jsme celou trojici AP 275, AP 225, AP 136 našich nástrojů nové prémiové značky ANT. PETROF. Dále klavíry a pianina běžné produkce PETROF. Jako unikát jsme přivezli bílé pianino zdobené českým lvíčkem z drobných křišťálových kamínků StarDust značky PRECIOSA.

Jaký byl z vašeho pohledu průběh veletrhu a jaký je pro Petrof jeho výsledek? Letos byl pro nás veletrh velmi úspěšný! Celou výstavu jsme prodali a další poptávky z celého světa se jen hrnuly. Přicházeli naši osvědčení partneři, ale i zcela noví potencionální zájemci o prodej pian, a to například z Keni, Vietnamu, USA, Středního východu. Vzniklo mnoho nových kooperací, které je třeba nadále rozvíjet a opečovávat. Vyplývá z toho pro nás všechny v PETROFu mnoho práce a to je dobře!

Platí ještě, že čínské nástroje jsou méně kvalitní nežli evropské, americké, japonské a expandují díky ceně? Piano-business se hodně mění, mnoho evropských pianovek má dnes čínské nebo korejské majitele a většina jejich produkce se pak vyrábí v Asii. Výroba v Evropě se tak zmenšuje. Je nás pár výrobců, kteří vyrábíme piana od začátku až dokonce ve své továrně, používáme kvalitní evropské materiály a máme tak celý proces pod kontrolou. Svět to velmi vnímá a oceňuje. To byl také důvod, proč jsme před dvěma lety uvedli na trh prémiovou značku ANT. PETROF a pod ní vyrábíme koncertní nástroje špičkové kvality, ručně, těmi nejlepšími mistry. Tyto nástroje jsou určeny pro světová pódia a profesionální pianisty, prodávají se velice dobře, i přesto, že cena je mnohem vyšší než u standardní produkce PETROF. V Číně se vyrobí ročně 350 tisíc kusů pian. Většina z nich se prodá na čínském trhu. Mezi výrobci jsou obrovské rozdíly, které je třeba rozlišovat. Některé z nich investují do vlastního vývoje, najali si evropské či americké odborníky a vyrábějí velmi dobrá piana za přijatelnou cenu. Co však chybí všem, je pečlivost a kvalita. Ještě se mají co učit. V Americe je minimum výrobců, stále vede Steinway. V Japonsku se vyrábí pouze drahé špičkové nástroje, běžná produkce se přesunula do Číny a Indonésie. Je na zákazníkovi, aby si vybral ten „svůj“ nástroj v odpovídající ceně a kvalitě.

V rámci firmy – jak důležitý je čínský trh? Velmi, dělá nám v tržbách 35 %. Máme v Číně mnoho platících partnerů a nejsme závislí na jednom. Obecně celá Asie je pro nás důležitá. Máme skvělé prodeje v Japonsku, Singapuru, Hongkongu, ale prodáváme i do Indonésie a Malajsie. Výborně se rozvíjí Írán, dále země bývalého Sovětského svazu. Rusko má ekonomické potíže a je to znát i na prodejích, snad se to zlepší. Rusko pro nás vždy bylo jedno z hlavních teritorií. Dále však nesmíme zapomínat na zdejší český trh, který rok od roku roste, a západní Evropu, která tvoří celkem 25 % našich tržeb. Zdá se, že ožívá i americký trh, ale to uvidíme.

Pianistka Jitka Fowler Fraňková v rámci svého turné na veletrhu Music China 2016

Petrof se účastní různých veletrhů a výstav. Jaký to má vliv na prodej jednotlivých mode­lů a renomé značky? Pokud chceme prodávat naše nástroje do celého světa, je třeba je vystavovat tak, aby si je naši zákazníci-pianisté mohli vyzkoušet a vybrali si pro ně ten nejvíce vyhovující kus. Stejně tak naši obchodní partneři musí znát všechny nové modely a kde jinde než na veletrhu nebo u nás v továrně mají možnost si na ně zahrát? Neprodáváme přes internet. Jako prezidentka Asociace výrobců hudebních nástrojů ČR a zároveň majitelka firmy PETROF velmi oceňuji, že nás již tradičně podporuje v těchto aktivitách stát. Získáváme dotace z EU na plochu a realizaci stánku, ať již prostřednictvím MPO nebo Czech­Tradu. Předpokladem však je splnění přísných kritérií od těchto institucí. My je ale naštěstí díky skvělé soudržnosti našich členů plníme.

Pochopil-li jsem to správně, v Číně jste vystupovala i jako leader člena Asociace výrobců hudebních nástrojů České republiky. Jak silná je pozice AVHN doma a jaká v cizině, případně jaký byl konkrétní výsledek v Šanghaji? Ano. Kromě firemních povinností mám na veletrzích ještě úkoly plynoucí z pozice vedení Asociace výrobců HN. V průběhu času jsme si vydobyli ve světě hudebních nástrojů skvělou pozici. Naše asociace je členem CAFIMu neboli Evropské konfederace výrobců HN, kde jsme měla tu čest být v letech 2007–2009 prezidentkou. Zároveň je partnerem Čínské asociace CMIA a největší asociace HN na světě – NAMM v USA. Český hudební průmysl není příliš velký z pohledu světového měřítka, ale zato je velmi známý. Muzikanti po celém světě oceňují vysokou kvalitu našich kytar, banj, mandolín, saxofonů, harmonik, pian nebo mistrovských houslí. I přesto, že vyrábíme rozdílné nástroje, máme mnoho společného. Zajímá nás světová ekonomika, cla do jednotlivých zemí, dovozní a vývozní předpisy. Dále manipulace s exotickým dřevem, školské systémy, kultura. Toto vše je předmětem jednání hudebních asociací. V Šanghaji jsme teď řešili dovozní cla z Evropy do Číny, která jsou stále příliš vysoká. Čínská strana přislíbila pomoc v tomto ohledu. Je to však běh na dlouhou trať a chce to trpělivost.

Světový trh jste „atakovali“ exkluzivním modelem Ant. Petrof. Vaše dosavadní zkušenost s prodejem? Splnil vaše očekávání? Jsme pyšni na naši premiérovou značku ANT. PETROF, kterou jsme uvedli na trh v roce 2014 k našemu 150. výročí založení firmy mým prapradědečkem Antonínem Petrofem. V současnosti máme již tři modely těchto koncertních nástrojů a to klavír délky 275 cm, menší klavír délky 225 cm a pianino výšky 136 cm. Všechny tři modely se nad očekávání dobře prodávají. Do půlky příštího roku jsou vyprodané. Jedno z nich ANT. PETROF 225 najedete například v Sukově síni Rudolfina.

V této souvislosti si nemohu odpustit otázku, jestli Petrof vyvíjí či plánuje další nový model? Stále je co zlepšovat. PETROF vždy patřil a patří mezi inovátory v oboru. Naše oddělení výzkumu a vývoje pracuje na několika dalších patentech, které by mohly vylepšit komfort hráče. Design řešíme neustále, na konkrétní přání zákazníka vyrobíme cokoliv. Spolupracujeme s mnoha výzkumnými ústavy v ČR a také s vysokými školami. Nemohu však prozradit úplně všechno.

Nabízí se otázka s politickým podtónem. Českým společenským diskursem hýbou česko-čínské vztahy, vize ekono­mických benefitů, lepších podmínek pro podnikání v Číně. Vše gradovalo kolem českého státního svátku. Co si o tom všem myslíte? Jsme malá země, deset miliónů obyvatel je velikost jednoho menšího čínského města. Vždycky budeme závislí na velkých trzích, živí nás export. To však není důvod, abychom zhatili naši suverenitu. Myslím, že některé kroky naší zahraniční politiky nejsou předem dobře promyšlené a zbytečně vznikají zmatky, které pak následně oslabují naši pozici u zahraničních partnerů. Je to paradox. Vy se snažíte, vyrábíte piana, jak nejlépe umíte, najdete si sami trhy, kam je prodáte, což není vždy jednoduché, neboť všechno je dnes především na bázi důvěry, no a pak přijde pár prohlášení vlády nebo našeho pana prezidenta a vy si připadáte jako malé zlobivé dítě. Naši politici nějak postrádají světový nadhled.

Expozice českých hudebních nástrojů na veletrhu Music China 2016 v Šanghaji

Petrof podporuje řadu projektů, že? Ano. Firma se v posledních letech prezentuje nejen jako výrobce pian, ale také jako podporovatel hudebního vzdělávání a kultury. Máme za sebou i před sebou řadu projektů mezinárodní úrovně. Začátkem roku poběží již 5. ročník soutěže Pianista roku, kam se každoročně hlásí skvělí multižánroví pianisté. Přihlášky pro ročník 2017 zájemci již mohou zasílat. Přihlásit se může každý pianista, muzikant, který dokáže „zkrotit“ piano a zaujme publikum, které hlasuje stejně tak jako tříčlenná porota. Každoročně podporujeme mezinárodní klavírní soutěž Broumovská klávesa, jejíž hlavním protagonistou je Ivo Kahánek, stejně tak s Ivem spolupracujeme v projektu Romantické večery v pražském Rudolfinu. Ve světě pak spolupracujeme s řadou dalších umělců, jako je Jitka Fowler Fraňková, Milan Franěk, Jana Chaudhuri, Antonio Formaro, Richard Clayderman, Anatoly Zatin, Vlada Vasiljeva a další. Umělců je opravdu mnoho. Nesmím zapomenout na naši mladou tvář PETROFu, talentovaného Hradečáka, Matyáše Nováka. Jsme na něj právem hrdi. Všechna tato jména a další najdete na našich webových stránkách pod projektem PETROF Art Family. Naše nástroje zdobí světové sály jako National Centre for the Performing Arts v Pekingu, což je jako americká Carnegie Hall.

V tomto roce otevře Petrof v Hradci Králové nové kulturní centrum. Povězte mi o něm. Mnoho aktivit bychom rádi uplatnili v našem nově připravovaném hudebně-kulturním cen­tru PETROF GALLERY v Hradci Králové. Jedná se o velký projekt na ploše 1600 m². Naši zákazníci si zde budou moci přehrát širokou škálu našich modelů pianin a klavírů, posedět v PETROF Café nebo mohou zajít na zajímavý koncert či výstavu. Slavnostní otevření se plánuje na podzim roku 2017. To vše bude samozřejmě pro­pojeno s Muzeem PETROF, jež vede moje sestra Ivana, a návštěvníci mohou nahlédnout i do výroby pian. Je to program na jednu nebo dvě hodiny a mohu návštěvníkům zaručit, že se jim u nás bude líbit a prohlídku si užijí.

Na veletrhu v pražských Letňanech, jenž jsem zmínil, jste se vahou své osobnosti postavila za edukační projekt, který chtěl ve spolupráci se zahraničím podpořit rozvoj hudebnosti na českých základních školách. U nás se hodně vzývá venezuelský El Sistema, zapomíná se nebo podceňuje se český skvělý systém základních uměleckých škol, ale zcela mimo zájem politiků a veřejnosti je hudební edukace na základním stupni našeho školského systému. Nevím o tom, že by došlo k dramatické změně. Zůstalo u vaší vize, bylo to (když použiji ostrou metaforu) dítě, které se „narodilo mrtvé“? Přesně tak, už jsem to svým způsobem vzdala a řešíme věci po svém. Naše politiky nezajímá (tedy až na výjimky) kultura ani systém hudebního vzdělávání. Systém ZUŠ v České republice je fenomenální, i když občas zkostnatělý. Měl by se však podporovat a rozvíjet. ZUŠ jsou však jen pro talentované děti a nejsou dostupné všem. Podpora hudebního vzdělávání na ZŠ je zatím mizivá, takže „Co Čech, to muzikant“ už téměř neplatí.

Jaká je či bude strategie firmy Petrof? V roce 2019 budeme slavit 155. výročí! Připravujeme mezinárodní klavírní soutěž ANT. PETROF. Naše mise je vyrábět spolehlivá piana, na která bude radost hrát. Vize je jednoduchá, a to udržet si pozici největšího výrobce pian v Evropě a zvýšit podíl na světových trzích. To se jednoduše řekne, avšak je za tím mnoho práce.

Prezidentkou a jednatelkou firmy jste od roku 2004, v anketě Hospodářských novin jste byla mezi pětadvacítkou nejvýznamnějších žen českého byznysu, magazín Forbes vás zařadil mezi pět desítek nejvlivnějších Češek a předloni jste byla vyhlášena nejlepší manažerkou roku. Předpokládám, že vás práce v rodinné firmě stále baví, takže poslední otázka je nasnadě. Kam byste chtěla Petrof dovést? Ráda bych firmu předala další generaci, té šesté, to je můj hlavní úkol. Udržet tradici, řemeslo a um našich klavírníků. Moje dcera s manželem již u nás pracují a velmi nám pomáhají. Vyrábět cokoliv v Evropě je náročné. Pravidla jsou stále přísnější a šikovných lidí, co chtějí pracovat, ubývá. Je to nelehký úkol, ale stojí za to.

Je příjemné slyšet, že slavná česká rodinná firma připravuje další generaci.

Sdílet článek: