středa, 19. prosinec 2007

Cembalo ve sbírce Českého muzea hudby

Napsal(a) 

Cembalo ve sbírce Českého muzea hudby Cembalo ve sbírce Českého muzea hudby

Nejstarší strunný klávesový nástroj ve sbírce Českého muzea hudby představuje pentagonální virginal (1), jehož autorem je benátský mistr Vito Trasuntino (*1526 - 0 po roce 1606). Nástroj se dochoval v téměř původní nezměněné podobě, bez pozdějších zásahů nebo přestaveb. Jeho autor původním příjmením Frassonio pocházel z Trevisa a patrně z obchodních důvodů zvolil své jméno podle známého výrobce varhan a cembal Alessandra Trasuntina, u něhož pracoval. Dosud jsou známé pouze tři nástroje Vito Trasuntina. Virginal v naší sbírce byl zhotoven asi v roce 1572 a vykazuje charakteristické benátské dispozice 16. století: rozsah nástroje je C/E - f3, jeden osmistopý rejstřík, mosazné a železné struny. Korpus a rezonanční deska jsou z cypřišového dřeva.

Cembalo ve sbírce Českého muzea hudby Cembalo ve sbírce Českého muzea hudby
Ve stálé expozici historických hudebních nástrojů Českého muzea hudby je vystaven nejen virginal, ale také jednomanuálové takzvané skříňové cembalo (2). Pochází z období kolem roku 1700 a ve druhé polovině 18. století bylo přestavěno. Podle výsledků posledních průzkumů vzniklo pravděpodobně v jižních Čechách, a to v někdejším rožmberském panství. Skříň je bohatě intarzovaná, klávesy jsou obložené perletí a želvovinou. Vnitřní strana víka obsahuje malbu, která byla nedávno restaurována. Rozsah nástroje je F1/C - d3 (původně F1/C - c3) a ostrunění má dva čtyřstopé rejstříky. Exponát je výjimečný tím, že jako jeden z mála cembal v celosvětovém měřítku je postaven s takzvanou krátkou a lomenou oktávou v basu (nejhlubší klávesa pro tón F1, další dělená na G1, A1, B1, třetí odspodu C, H1, dále klávesy pro tóny lomené oktávy a pak už běžné půltónové uspořádání).

Cembalo v pražské sbírce naleží k nástrojům, které jsou spojeny s některými významnými osobnostmi. Mozartovy pobyty v Praze připomíná dvoumanuálové cembalo (3) z roku 1722, které dnes tvoří součást expozice Památníku W. A. Mozarta a manželů Duškových na pražské Bertramce. Nástroj pochází od významného varhanáře z Drážďan Johanna Heinricha Gräbnera (staršího) a jedná se o jediný dodnes zachovaný strunný klávesový nástroj tohoto mistra, ačkoliv od jeho stejnojmenného syna J. H. Gräbnera pocházejí cembala, která tvoří sbírku hudebních nástrojů v Lipsku a na zámku Pillnitz u Drážďan. Naše cembalo s původně prostou tmavě zelenou skříní bylo později přelakováno na bílo a vybaveno novým vyřezávaným zlaceným podstavcem. Krátce po této přestavbě byl rozšířen jeho rozsah a došlo ke změně původních rejstříkových dispozic. W. A. Mozart hrál na toto cembalo v době premiéry opery Dona Giovanniho v Praze roku 1787 v paláci hraběte Nostitze. Na začátku 19. století bylo cembalo převedeno z majetku Nostitzů na pražskou konzervatoř, v jejíž sbírce bylo spravováno až do poloviny 20. století.

Cembalo ve sbírce Českého muzea hudby Cembalo ve sbírce Českého muzea hudby

Pokud nástroj prošel některými vážnějšími úpravami, může to ztížit přesné určení datace a lokace. Mnohdy se na některých výzkumech podílí tým českých i zahraničních specialistů, jako je to tomu v případě jednomanuálového cembala (4) od neznámého autora s rokokově provedenou skříní. Podle nejnovějších poznatků nástroj pochází z druhé poloviny 18. století a jeho konstrukční řešení je ovlivněno jihoněmeckou stavbou cembal a rakouskou, respektive vídeňskou školou. Některé rozbory dokládají, že ani pražská lokace není vyloučena. Cembalo má rozsah F1 - f3 a dva osmistopé rejstříky s loutnou. Barevné provedení červeně lakované skříně se zlatě malovanými orientálními motivy vzniklo později. V současné době je cembalo podrobeno restaurátorskému zásahu.

Na charakteru sestavy autorů strunných klávesových trsacích nástrojů pražské sbírky lze sledovat rovněž novodobý zájem na obnově výroby cembal podle historických vzorů. V současné době České muzeum hudby provádí přípravy na restaurování cembala značky Gaveau z roku 1923. Ve 20 letech 20. století si ho pořídila pražská konzervatoř jako provozní nástroj a v roce 1964 byl převeden do sbírky Národního muzea.

Cembalo ve sbírce Českého muzea hudby Cembalo ve sbírce Českého muzea hudby
Jedná se o moderní výrobek významné francouzské firmy, kterou v roce 1847 v Paříži založil Joseph Gabriel Gaveau. V letech 1910 až 1940 byl syn zakladatele Etienne Gaveau donucen tvrdými ekonomickými podmínkami rozšířit výrobu klavírů o cembala a spinety, aby udržel krok se svým hlavním konkurentem Pleyelem. Pod vedením Arnolda Dolmetsche, který pro firmu pracoval v letech 1911?-?1914, se začaly stavět spinety a volné klavichordy podle historických vzorů. Stojí za pozornost, že na cembalo firmy Gaveau byla provedena premiéra Koncertu pro cembalo a malý ansámbl Bohuslava Martinů v podání paní Marcelle de Lacour. Naše dvoumanuálové cembalo francouzského typu s jednoduchou rezonanční deskou má rozsah F1 - f3, 6 pedálů a ostrunění je provedeno následujícími rejstříky: dolní manuál 80˜ 40˜ 160˜, horní manuál 80˜ s loutnou.

Od německé firmy Neupert (5) pochází dvoumanuálové cembalo z roku 1935, napodobující model cembala z 18. století (rozsah C - f3, ostrunění: dolní manuál má 80˜ a 40˜, horní 80˜ + loutna). Od roku 1964 se na sériovou výrobu spinetů a cembal zaměřil podnik Lindholm v Borně u Lipska, od něhož jsou v naší sbírce dva spinety z roku 1985 a 1987. Všechny tři posledně jmenované nástroje jsou zapůjčeny do expozice Muzea klavíru v zámku dr. Kinského ve Žďáru nad Sázavou.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.