středa, 6. březen 2019

Co se dělo v aule mezi přednáškami

Napsal(a) 

, foto Tomáš Vodňanský foto: Tomáš Vodňanský

Plakát zval na Hudbu k Siréně, ve skutečnosti to byla Hudba k siréně – výkop nového projektu Orchestru Berg, jehož iniciátoři se rozhodli využít pravidelné zvukové kulisy našich obcí každou první středu v měsíci k hudební site/time specific intervenci a pozvali zájemce na mikrokoncert do Velké auly Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, na němž se podíleli Monika Čeřovská (lesní roh), Jiří Lukeš (akordeon), Jiří Genrt (tuba), Petr Studený (elektronika) a – zařízení sirény na střeše budovy.

Akce v mnoha směrech neobvyklá – koncerty obyčejně nezačínají v 11:50 a většinou se na nich nehraje jen jedna krátká skladba. Ale není super zastavit se v půli dne na své cestě odněkud někam, vstoupit na okamžik do trochu jiného světa a nechat si přehodnotit priority? Mladíka, který si ke mně přisedl, jsem se zeptala, jestli je z fakulty nebo „od Bergu“. „Ne, já jsem z ulice,“ řekl mi. „Našel jsem si to na facebooku a připadalo mi to jako dobrá pakárna, tak jsem se přišel podívat.

, foto Tomáš Vodňanský foto: Tomáš Vodňanský

Nápad je to rozhodně výborný a nabízí možnosti realizace nevídané a neslýchané. Rozhodující v konceptu je veličina času – nad okamžikem spuštění sirén nemá autor hudby kontrolu, formu skladby musí řešit s ohledem na dobu před polednem, v souběhu se sirénou a případně po jejím doznění. Dnes (ve středu 6. března) zazněla siréna jako součást skladby Miroslava Pudláka, který – podle mě – nechal značnou část inspiračního potenciálu tohoto jedinečného podnětu nevyužitou (nicméně krásně vymyslel závěr), ale byla to první vlaštovka a myslím, že je na místě spíše radovat se z úžasného nápadu než poukazovat na rezervy. Ostatně Orchestr Berg oslovil téměř dvě desítky dalších skladatelů, „hudba k siréně“ se bude odehrávat každý měsíc na jiném místě. Ve zkrácené verzi vysílal událost přímým přenosem Český rozhlas – Vltava (připojil se těsně před polednem), v plném znění je ke shlédnutí na rozhlasovém webu.

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.

 

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.