úterý, 6. květen 2008

Yundi Li - Live In Concert

Yundi Li  - Live In Concert Yundi Li - Live In Concert

Yundi Li

Live In Concert

Yundi Li - klavír. Režie: Thomas Münch. Text: A, N, F. Nahráno: live, 31. 5. 2004, Festspielhaus, Baden-Baden. Vydáno: 2005. TT: 118:00. Obraz. formát: NTSC/COLOUR, 16:9. Zvuk. formát: PCM Stereo, DTS 5.1, Dolby Digital 5.1. 1 DVD Deutsche Grammophon 073 4079 (Universal Music).

Čínský klavírista Yundi Li vstoupil ve známost svým vítězstvím na prestižní mezinárodní Chopinově soutěži ve Varšavě v roce 2000 (ve svých osmnácti letech byl historicky nejmladším vítězem). DVD, které držíme v ruce, obsahuje záznam klavíristova recitálu, jenž se konal v Baden-Badenu 31. 5. 2004. Těžiště recitálu spočívá ve skladbách Chopina a Liszta (ScherzaSonáta h moll ), které již Yundi Li nahrál, to jest máme možnost porovnávat studiové a živé provedení.

Li patří jednoznačně ke klavíristům udivujícím brilantní technikou, rychlostí, tónovou kulturou a strhující expresivitou projevu. Jeho chopinovská scherza jsou vodotryskem energie, výrazu a tónových kaskád, dovede však i pracovat s tónem v nižších dynamikách, dovede krásně modelovat protihlasy témat atd. Pokud ovšem srovnáváme jeho provedení s notovým zápisem, začneme zjišťovat drobné či větší nesrovnalosti, neomluvitelné dle mého soudu ani zaklínadlem "romantická interpretace". Hned v úvodním Scherzu č. 1 h moll například dochází k agogickým nelogičnostem (zpomalování na vrcholu prvního tématu) či ke zvláštní akcentaci (důrazy na první a třetí dobu u druhého, pomalého tématu). Drobné překlepy v bězích jsou proti těmto nesrovnalostem zcela zanedbatelné. Totéž, ale ještě ve větší míře se dá říci o Sonátě h moll Ference Liszta, která je geniální právě svou kompoziční architekturou a drobnokresbou (modulace, různé artikulace témat, variace motivů atd.), kterou dokáže necitlivá interpretace zcela vymazat. Li bohužel poměrně často nerespektuje tempové předpisy, zbytečně rubatuje, dynamika je málo kontrastní a hlavně: nedodržuje pauzy, které jsou hlavním stavebním kamenem například fugové expozice ve druhé části skladby. Jeho interpretace tak postrádá logiku celku, který se rozpadá na více či méně (spíše více) virtuózní a ultrarychlé epizody.

Nejlépe z celého koncertu vyznívá třetí přídavek - Lisztova Koncertní parafráze na Rigoletta, která je svým virtuózním charakterem pro pianistu Liova typu jako stvořená.

Obrazová i zvuková kvalita DVD je velmi dobrá, snad jen ruchů ze sálu a z pódia je ve stereo panorámě příliš. Záznam koncertu je dále doplněn bonusy v podobě promo videoklipů a videozáznamem z finálního koncertu Chopinovy soutěže.

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).