úterý, 4. leden 2005

Yo-Yo Ma: The Dvořák Album

Napsal(a) 

booklet booklet
(Violoncellový koncert h moll op. 104*, Klid op. 68 č. 5, Slovanský tanec e moll op. 72 č. 2 - aranžmá Oskar Moravetz, Humoreska Ges dur op. 101 č. 7 - aranžmá Oskar Moravetz, "Když mne stará matka" z Cikánských melodií op. 55 č. 4 - aranžmá Fritz Kreisler**) Yo-Yo Ma - violoncello, Itzhak Perlman - housle, Patricia Zander - klavír, New York Philharmonic*, Kurt Masur*, Boston Symphony Orchestra, Seiji Ozawa. Produkce kompilace: Laura Mitgang. Text: A. Nahráno: 1995, Avery Fischer Hall - Lincoln Center, New York City*, 1993, Smetanova síň Obecního domu, Praha, 1981, CBS Recording Studio, Londýn**. Vydáno: kompilace 2004. TT: 58:12. DDD. 1 CD Sony Classical SK 928 58 (Sony BMG). V závěru roku 2004, který byl ve znamení české hudby, a příhodně před Vánoci, vydala firma Sony atraktivní dvořákovskou kompilaci, jejímž leadrem je Yo-Yo Ma . Samozřejmě cokoliv tento dnes už legendární cellista nahraje, tak je hodno pozornosti. Škoda, že se jedná o pouhou kompilaci, i tak je tento titul cenný. Kupodivu více než Cellový koncert mě zaujaly ostatní skladby, zvláště pak báječné muzicírování s Itzhakem Perlmanem . Je to také příjemná vzpomínka na hostování Bostonského symfonického orchestru a několika amerických hudebních hvězd 16. prosince 1993 v Praze. Co se týká koncertu, tak ohledně tónu a techniky je Američan Yo-Yo Ma svým způsobem dokonalý. Jeho pojetí notoricky známé skladby mi připomnělo přístup Američanky Renée Fleming k árii o měsíčku z Rusalky . Oběma slouží notový zápis pouze jako výchozí bod pro velmi svobodné, někdy až příliš fantazijní pojetí. Samozřejmě i toto je možné a jistě ve světě úspěšné, mně osobně jsou však bližší názory Fourniera (DG), Rostropoviče (EMI), Schiffa (Philips) nebo Mörka (Virgin).

Vydavatel: Sony BMG

Nahráli: Yo-Yo Ma . violoncello, Itzhak Perlman . housle, Patricia Zhander - klavír, New York Philharmonic, Kurt Masur, Boston Symphony Orchestra, Seiji Ozawa

Body: 4 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.