Wolfgang Amadeus Mozart: Únos ze Serailu

Decentní inscenace, výborné hudební nastudování, výborné provedení, vkusná a rovněž decentní realizace audiovizuálního snímku. Tak lze co nejstručněji charakterizovat DVD firmy Deutsche Grammophon. Jeho obsahem je televizní záznam představení Mozartovy opery Únos ze Serailu v Mnichovském národním divadle. Snímek byl pořízen živě, v průběhu přímého televizního přenosu Prvního programu Německé televize 25. dubna 1980. Nepochybně hlavním protagonistou tohoto velkého uměleckého činu byl uznávaný mozartovský interpret, tehdy 86letý dirigent Karl Böhm , který měl Únos ze Serailu na svém repertoáru již od roku 1924. Jeho pojetí je dokonale propracované a mnohokráte vyzkoušené, rozhodně nejde o žádný experiment. Před sebou máme úctyhodnou celoživotní bilanci. V tomto duchu dirigenta respektují a doplňují i další inscenátoři, tedy režisér představení August Everding , či výtvarník Max Bignens . Zaznamenané představení je tak důstojným dokladem velkého Böhmova interpretačního mistrovství, které se může díky této prezentaci stát reálným kritériem, vysoce postavenou normou, či pevným východiskem pro další generace vykladačů Mozartova díla.

Na závěr recenze však nemohu nepřipomenout podíl sólistů, sboru a orchestru. Že půjde o výkony prvotřídní kvality může být jasné už jen z toho, že si je ke spolupráci vybral Karl Böhm. Platí to tedy nejen pro tak zvučné jméno, jaké má představitelka Konstanze, Edita Gruberova , ale i pro další zúčastněné. Pro našince je pak tento zveřejněný záznam vzácnou příležitostí k tomu, aby si mohl dokonale vychutnat krásu Mozartovy hudby vtažen do slavnostního prostředí mnichovského divadla a aby si mohl také utvořit představu o tom, jaké to má důsledky, když je dlouhodobě a systematicky pěstována promyšlená a hluboce prožitá mozartovská interpretace.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 146:00

Nahráli: Edita Gruberova, Reri Grist, Francisco Araiza, Norbert Orth, Martti Talvela, Chor und Orchester der Bayerischen Staatsoper, Josef Beischer