středa, 18. srpen 2004

Wolfgang Amadeus Mozart: Sonáty pro klavír a housle, vol. II

Napsal(a) 

booklet booklet
Pustit se do kompletního nahrávání Mozartových houslových sonát (zde Sonáta C dur K. 296, Sonáta A dur K. 305, Sonáta D dur K. 306 ) a ještě k tomu v Čechách, kde je těžké sehnat peníze i na mnohem atraktivnější tituly, chce hodně entusiasmu a víry. Obojím oba interpreti překypují. U Norberta Hellera byla tato víra dokonce tak silná, že kvůli tomu pozastavil vydávání kompletu Mozartových klavírních sonát hraných též na kladívkový klavír.

Nahrávky vznikají na zámku v Libochovích z prostého důvodu - je zde k dispozici výborně zachovaný unikátní nástroj vídeňského mistra Conrada Grafa. Jestliže v prvním dílu byla velkoprostorová akustika sálu s rušivým dlouhým dozvukem problémem, jenž zásadně deformoval výsledný dojem, v druhém dílu už režisér přece jen přitáhl uzdu a dozvuk je v přijatelných mezích. (I tak ještě není výsledek zcela uspokojivý.) Proporce nástrojů jsou vyváženější nežli v prvním dílu a zvlášť půvabné jsou volné sonátové věty. Přestože je Gabriela Demeterová známa svou snahou o historicky poučenou interpretaci, což osvědčila na biberovské desce u Supraphonu, těžko si představit jako krystalicky mozartovskou její dravou a místy až drsnou hru v rychlých částech, kde postrádám jemné výrazové finesy a uvolněnější pravou ruku. Naproti tomu Hellerova hra úspěšně překonala technické nástrahy stařičkého nástroje a stala se dominantou nahrávky. Škoda, že grafické a výtvarné zpracování titulu se až příliš odlišuje od předchozího dílu. Skoro to na první pohled vypadá, že se jedná o úplně jiný projekt. Vzhledem k tomu, že houslisté ve světě zrovna neprahnou po nahrávání těchto sonát a kompletů je pramálo, mohl by mít teoreticky odezvu i venku. Záleží to však na aktivitě a kreativitě vydavatele... Pro české koncertní pořadatele pak bude tento projekt doufám inspirací pro mozartovský rok 2006.

Vydavatel: Digital Media

Stopáž: 61:43

EAN: 0028946376621

Body: 4 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.