sobota, 18. prosinec 2004

Wolfgang Amadeus Mozart: Rané symfonie (Music & Letters)

Je to titul, jakých mnoho není. Výchozí idea rodiny Harnoncourtových přiblížit atmosféru Mozartových raných symfonií četbou jeho dopisů z cest (nebo naopak hudbou doplnit jeho dopisy), na kterých právě ona díla vznikala, není sice originální, ale zde je dovedena až do konce; je prezentována přesvědčivě a navíc interpretace hudby odkrývá netušené možnosti výkladu partitur. Pojetí ve stylu "Sturm und Drang" někoho možná pohorší, někdo budu zpočátku rozpačitý, většina však jistě bude ohromena. Dopisům z cest, kdy geniální dítě navštívilo hudební centra tehdejší Evropy, je věnován třetí disk. Nicméně na ostatních dvou CD předchází nahrávku symfonie vždy úryvek z dopisu, jenž se vztahuje k místu vzniku, příhodě, jež s tím souvisela, k době vzniku. Aby bylo dosaženo většího pocitu vcítění, dopisy jsou čteny jednak Nikolausem Harnoncourtem - jakoby v pozici Leopolda Mozarta i průvodce -, a nejmladšími představiteli hudebního klanu Harnoncourtů.

Projekt bude jistě nesmírně přitažlivý jak pro odborníky i laické znalce Mozarta (ostatně s takovouto interpretací Mozarta se v Čechách nesetkáte), kteří ocení krásu německého originálu, tak pro běžné milovníky Mozartovy hudby. U těch však nevím, zda je na prvních dvou CD přece jen nebudou dopisové anticipace rušit. Projekt uzrával dlouho, ale výsledek stojí za to.

Vydavatel: Deutsche Harmonia Mundi / BMG

Stopáž: 80:00, 70:02, 79:56

Nahráli: Concentus Musicus Wien, Nikolaus Harnoncourt - dirigent, četba, Maximilian Harnoncourt, Laya Harnoncourt - četba