čtvrtek, 8. leden 2004

Wolfgang Amadeus Mozart: Night Music

Londýnskému souboru The English Concert dělá natolik dobře šéfovství houslisty Andrewa Manze , že svoje výsadní postavení mezi anglickými soubory hrajícími starší hudbu na bázi historicky poučené interpretace v posledním období ještě upevnil. Dramaturgicky lehkonohý mozartovský projekt při pohledu do regálu v obchodě možná nejdřív svým marketingově přitažlivým názvem a fotografií připomínající jednu známou inscenaci Kouzelné flétny náročnějšího zákazníka znejistí, nicméně radím vytrvat a pustit si alespoň prvních 30 taktů. Uslyšíte barevně specifický a technicky bravurní orchestr, prostě dokonalost, ke které se české orchestry zatím jen blíží. Principál Manze naštěstí nic nepřehání, ani tempa, ani dynamiku, ani "autentickou" syrovost zvuku. Jeho síla je ve vzorové provázanosti formy a obsahu, v detailní znalosti partitury, v kouzelné noční atmosféře Malé noční hudby a Serenaty Nottturny , v závažnosti, ale nikoliv těžkopádnosti Adagia a fugy a v bezprostředním humoru Hudebního žertu . Mimochodem, byl by to dle mého názoru nesporně výtečný vánoční dárek. Osobně mě také potěšilo, že vydavatel uveřejnil v bookletu dobovou podobu kaple, kde nahrávka vznikla. S jejím názvem se totiž setkávám u desítek projektů různých firem a doposud jsem nevěděl, jak vypadá. Teď znám její podobu alespoň z roku 1880.

Vydavatel: Harmonia Mundi / Classic

Stopáž: 67:14

Nahráli: The English Concert, Andrew Manze

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.