čtvrtek, 8. leden 2004

Wolfgang Amadeus Mozart: Night Music

Londýnskému souboru The English Concert dělá natolik dobře šéfovství houslisty Andrewa Manze , že svoje výsadní postavení mezi anglickými soubory hrajícími starší hudbu na bázi historicky poučené interpretace v posledním období ještě upevnil. Dramaturgicky lehkonohý mozartovský projekt při pohledu do regálu v obchodě možná nejdřív svým marketingově přitažlivým názvem a fotografií připomínající jednu známou inscenaci Kouzelné flétny náročnějšího zákazníka znejistí, nicméně radím vytrvat a pustit si alespoň prvních 30 taktů. Uslyšíte barevně specifický a technicky bravurní orchestr, prostě dokonalost, ke které se české orchestry zatím jen blíží. Principál Manze naštěstí nic nepřehání, ani tempa, ani dynamiku, ani "autentickou" syrovost zvuku. Jeho síla je ve vzorové provázanosti formy a obsahu, v detailní znalosti partitury, v kouzelné noční atmosféře Malé noční hudby a Serenaty Nottturny , v závažnosti, ale nikoliv těžkopádnosti Adagia a fugy a v bezprostředním humoru Hudebního žertu . Mimochodem, byl by to dle mého názoru nesporně výtečný vánoční dárek. Osobně mě také potěšilo, že vydavatel uveřejnil v bookletu dobovou podobu kaple, kde nahrávka vznikla. S jejím názvem se totiž setkávám u desítek projektů různých firem a doposud jsem nevěděl, jak vypadá. Teď znám její podobu alespoň z roku 1880.

Vydavatel: Harmonia Mundi / Classic

Stopáž: 67:14

Nahráli: The English Concert, Andrew Manze