pondělí, 5. listopad 2007

Wolfgang Amadeus Mozart - Klavírní koncerty č. 13 a 20 (DVD)

Wolfgang Amadeus Mozart - Klavírní koncerty č. 13 a 20 Wolfgang Amadeus Mozart - Klavírní koncerty č. 13 a 20

Camerata Salzburg, Mitsuko Uchida. Režie: Horant H. Hohlfeld. Text: A, N, F. Nahráno: live, 3/2001,

Mozarteum, Salzburg. Vydáno: 2006. TT: 72:00. Obraz. formát: NTSC. Zvuk. formát: PCM Stereo, DTS 5.1. 1 DVD Deutsche Grammophon 073 4129 (Universal Music).

Recenzované DVD přináší záznam koncertu z roku 2001 ze salcburského Mozartea, původně natočené firmou Unitel, vydané v loňském roce u příležitosti Mozartova výročí narození, kde se na pódiu sešel "domácí" orchestr s klavíristkou Mitsuko Uchida. Camerata Salzburg hraje v obsazení vhodném pro provádění klasicistní hudby, navíc kombinuje moderní a dobové nástroje - trompety a tympány jsou dobovými nástroji - možná spíše jejich kopiemi. Každopádně jejich zvuk je správně průrazný a jednoznačně prospívá k "mozartovské" průzračnosti zvuku celého orchestru. Bohužel hra orchestru není stoprocentně čistá, zejména je to patrné na smyčcích. Ne všechny ty trylky, ozdoby a ukončení frází vychází nejlépe. Je otázkou, nakolik bylo možné tyto věci opravit při dotáčkách. Mitsuko Uchida zároveň vede orchestr od klavíru. Vypracování celku i jednotlivých detailů partitury se jí velice daří, byť ve srovnání s jinými nahrávkami je jasné, že i zde jsou drobné rezervy. Hře samotné Uchida lze těžko co vytknout. Celému zvukovému obrazu dominuje špičkový, krásný, zvonivý zvuk Steinwaye v nádherné akustice sálu, který je jako stvořený pro natáčení klasicistní hudby. Dovedl bych si však zde představit více dramatického výrazu, přeci jen je Mozart v podání Uchida především křehký a něžný, což ubírá dojmu zejména u Koncertu d moll . Obrazová režie je zcela funkční a zaznamenává koncert bez snahy na sebe za každou cenu upozornit.